به سگ‌های بدون صاحبی که آزادانه در شهر و روستا و حاشیه شهرها زندگی می‌کنن به اصطلاح سگ ولگرد گفته می‌شه. سگهای ولگرد چون اهلی و دستی نشدن اغلب نسبت به نزدیک به آدما محتاطن و یکم می‌ترسن.

اما گاهی ما دوست داریم یه سگ ولگرد رو به سرپرستی قبول کنیم یا باهاش دوست بشیم و ازش مراقبت بهتری بکنیم؛ در این صورت لازمه که یاد بگیرید چطوری اعتماد سگ ولگرد رو جلب کنید و باهاش ارتباط برقرار کنید. در ادامه بیشتر در این مورد صحبت می‌کنیم.

 

آیا سگ ولگرد ممکنه به آدم حمله کنه؟

توجه کنید که سگ ولگرد با سگ وحشی و هار فرق داره. علائم بیماری هاری در سگ عبارتند از:

  • مشاهده کف در نواحی دهان
  • بی قراری و بی تابی سگ
  • حساسیت به نور
  • و نشان دادن پرخاشگری غیرعادی

اما سگهای ولگرد سالم بی خطر هستن و معمولا از انسان اجتناب می‌کنن و اگر هم به شما نزدیک بشن بخاطر گرسنگی و گرفتن غذا از شماست.

پس با دیدن یه سگ ولگرد اصلا نترسید و آرامش خودتون رو حفظ کنید. اتفاقا اگه بترسید یا بدتر از همه، اگه پا به فرار بذارید ممکنه سگ تحریک بشه و دنبالتون بیاد.

 

روش جلب اعتماد و نزدیک شدن به سگ ولگرد

برای دوست شدن با سگ ولگرد باید صبور باشید و به سگ زمان بدید تا بتونه به شما اعتماد کنه. متاسفانه با بلاهایی که برخی انسان نماها گاهی سر این حیوانات بی پناه میارن به سگهای ولگرد حق بدید که از شما بترسن و بهتون بی اعتماد باشن.

غذا دادن زن هندی به سگ های ولگرد

 

  • بهترین کار برای جلب اعتماد سگ ولگرد، غذا دادن بهشه. شما با دادن تشویقی های سگ مثل غذاهای آماده و یا حتی غذاهایی که خودتون مصرف میکنین اعتماد سگ ها رو جلب کنین.
  • هیچ وقت با سرعت به سمت سگ ندوید؛ چون ممکنه احساس خطر کنه و واکنش دفاعی نشون بده.
  • غذا رو تو دستتون بگیرید و اجازه بدید سگ اول به شما نزدیک بشه.
  • شخصیت هر سگ با سگ دیگه متفاوته و انتظار نداشته باشید همون دفعه اول سگ از دستتون غذا بگیره.
  • وقتی سگ به فاصله نزدیکی از شما رسید غذا رو براش بندازید و از فاصله غذا خوردنش رو نگاه کنید.
  • اگه هرروز از این مسیر رد می‌شید می‌تونید سرساعت مشخصی براش غذا ببرید.
  • بعد از چندبار غذا دادن، سگ بهتون اعتماد میکنه و احتمالا اجازه میده نوازشش کنید و بهش دست بزنید.

 

چگونه سگ ولگرد را بگیریم؟

اگه با روش بالا عمل کنید سگ به مرور بهتون اعتماد می‌کنه و به اصطلاح دستی می‌شه. اگه هدفتون از این کار، صرفا غذارسانی روزانه به سگ بوده که تا همینجا به هدفتون رسیدید و با سگ دوست شدید.

اما خیلی از افراد هستن که به جای خرید سگ، سرپرستی سگهای بومی و به اصطلاح ولگرد رو قبول می‌کنن و اون رو به عنوان سگ نگهبان و ... به خونه و باغشون می‌برن. این کار بسیار نیکوکارانه و پسندیده است و خواهید دید که سگ ولگرد هم با محبت و عشقی که بهش می‌دید به اندازه یه سگ قیمتی و شاید حتی بیشتر به شما حس وفاداری و فرمانبرداری نشون میده. البته آموزش و تربیت سگ بالغ و ولگرد خیلی سخت تر از توله سگ هست ولی با این حال میشه تربیتش کرد.

حتی هرچقدر از دوستی‌تون بگذره سگ بهتون اعتماد بیشتری می‌کنه و حتی ممکنه بغلتون بیاد یا به راحتی سوار ماشین شما بشه.

اما گاهی یه سگ ولگرد زخمی می‌بینیم که آسیب دیده و برای کمک بهش به دنبال روش گرفتن سگ ولگرد هستیم.

 سگها وقتی صدمه می‌بینن خیلی بیشتر از آدما می‌ترسن و اگه بهشون نزدیک بشید ممکنه از روی ترس شما رو گاز بگیرن. نزدیک شدن به سگ زخمی و گرفتن سگ ولگرد کار هرکسی نیست و باید خیلی آروم بهش نزدیک بشید و بگیریدش.

البته در مواقعی که سگ به شدت زخمی شده به هیچ وجه نمیشه بهش نزدیک شد و تنها راه گرفتن سگ کمک گرفتن از افراد حرفه‌ای زنده گیر و بیهوش کردن موقت سگه.