خرگوش‌ها جزو حیوانات خانگی محبوب به حساب می‌آیند که زندگی کوتاه و پر استرسی دارند. اما خرگوش‌ها چقدر عمر می کنند؟ هر چند خرگوش‌ها به طور معمول عمر کوتاهی دارند اما با رعایت بعضی از نکات و نگهداری صحیح از این حیوان می‌توان طول عمر خرگوش را زیادتر کرد.

در این مقاله به میانگین طول عمر خرگوش ها خواهیم پرداخت، چه خرگوش‌هایی که به عنوان حیوان خانگی نگهداری می‌شوند و چه آن‌هایی که در طبیعت زندگی می‌کنند.  از طرفی چرخه زندگی این جانوران بامزه را هم بررسی می‌کنیم تا بدانیم در هر مرحله از زندگی، آن‌ها برای سالم ماندن به چه چیزهایی نیاز دارند.

طول عمر خرگوش

خرگوش ها چقدر عمر می کنند؟

خرگوش‌ها حیواناتی فعال، باهوش و اجتماعی هستند که می‌توانند حیوانات خانگی بسیار خوبی باشند. همه خرگوش‌ها به محیطی مناسب، رژیم غذایی سالم، آب شیرین، ورزش روزانه و تعامل اجتماعی با انسان‌ها یا خرگوش‌های دیگر نیاز دارند. خرگوش‌ها می‌توانند حیوانات خانگی عالی باشند اما باید در مراقبت کردن از آن‌ها تمام تلاشتان را کنید. این حیوانات بامزه، نیازهای غذایی، مسکن و پزشکی خاصی دارند که می‌تونند طول عمر تحت تاثیر بگذارند.

حداقل 60 نژاد خرگوش مختلف وجود دارد که بسته به نژاد و محیط زندگی به طور متوسط ​​3-8 سال عمر می‌کنند. مثلا خرگوش‌های وحشی به طور متوسط ​​تا 4 سال عمر می کنند و دلیل این کوتاهی عمر، تعداد زیاد شکارچیان در طبیعت است. اما اگر خرگوش به عنوان یک حیوان خانگی باشد، چقدر عمر خواهد کرد؟ قطعا بسیار بیشتر.

مطالعات نشان می‌دهند که اگر به درستی از خرگوش‌های خانگی نگهداری شوند، آن‌ها می‌توانند بیش از 10 سال زندگی کنند. تعجب نکنید، این اختلاف طول عمر برای تمام حیوانات خانگی و وحشی وجود دارد، این است معجزه نگهداری صحیح.

نگهداری از خرگوش‌ها به طور کلی آسان است و آن‌ها می‌توانند حیوانات ایده‌آلی برای هر خانواده‌ای باشند.

مسن‌ترین خرگوش تاریخ

در طول تاریخ کدام خرگوش از همه بیشتر عمر کرد؟ مسن ترین خرگوش تاریخ یک خرگوش استرالیایی به نام فلوپسی بود که 18 سال و 10 ماه عمر کرد! طول عمر بیش از 15 سال برای خرگوش‌ها بسیار نادر است. دومین خرگوش مسن هم میک نام داشت که به سن 16 سالگی رسید. رتبه سوم مسن‌ترین خرگوش تاریخ هم متعلق به خرگوشی به نام ران مریلند است که 15 سال زندگی کرده است.

خرگوش بامزه

چرخه ​​زندگی خرگوش

خب پس با توجه به عمر کوتاه خرگوش، بیایید چرخه زندگی آن را با هم بررسی کنیم:

دوران نوزادی

خرگوش‌های تازه متولد شده با خرگوش‌هایی که ما می شناسیم و در ذهن داریم و آن‌ها را بامزه می‌دانیم، چندان شباهتی به هم ندارند. خرگوش‌های تازه متولد شده بدون مو، نابینا و با گوش‌های بسته به دنیا می‌آیند. آن‌ها بعد از یک یا دو هفته شروع به شناخت محیط اطراف خود می‌کنند.

در ماه‌های اول زندگی، بچه خرگوش‌ها تقریباً فقط توانایی غذا خوردن و خوابیدن دارند و به شدت به مادرشان وابسته هستند. خرگوش‌های نوزاد فقط از شیر مادر خود تغذیه می‌کنند و تا زمان بالغ شدنشان نمی‌توانند غذای جامد بخورند.

خرگوش‌های جوان

در طبیعت، خرگوش‌ها بعد از دوماهگی وابستگیشان نسبت به مادرشان کمتر می‌شود، هر چند همچنان با او زندگی می‌کنند، اما مستقل هستند. برای خرید خرگوش خانگی نیز این سن بسیار مناسب است چرا که هم استقلال کافی دارد و هم بهترین زمان برای آموزش پذیری حیوان است و می‌توانید به راحتی او را اجتماعی کنید تا از رفتارهایی همچون گاز گرفتن در امان باشید.

خرگوش‌های جوان تا حدود یک سالگی در حال رشد هستند. اما بین 3 تا 5 ماهگی به بلوغ جنسی می‌رسند و می‌توانند تولید مثل کنند. حتی نژادهای کوتوله و کوچک‌تر میتوانند بین 4 تا 4.5 ماهگی به بلوغ جنسی برسند.

خرگوش در قفس

خرگوش‌های بالغ و بزرگسال

خرگوش‌ها پس از رسیدن بعد از رسیدن به نهایت اندازه خود، بزرگسال محسوب می‌شوند. این اتفاق اغلب بین 1 تا 4 سالگی اتفاق می‌افتد.

در این سن باید برای خرگوش خانگی خود اسباب بازی و خوراکی‌های مختلف تهیه کنید. حواستان باشد که دندان‌های خرگوش‌ها رشد بی وقفه‌ای دارند و در این سن باید برای سوهان کشیدن آن‌ها از قبل تدابیر لازم را اندیشیده باشید تا دچار مشکلات دندانی و ناراحتی‌های بعد آن نشود.

خرگوش‌های بالغ و بزرگسال مشکلات رفتاری خاص خود را دارند: تعیین قلمرو به وسیله ادرار و مدفوع و پرخاشگری!
این دو مشکل رفتاری بیشتر در خرگوش‌های نر دیده می‌شود و به همین دلیل عقیم سازی خرگوش اهمیت ویژه‌ای دارد. اما وقتی که خرگوش‌ها به سن چهار سالگی می‌رسند، از جنب و جوش آن‌ها کمتر و آرام تر می‌شوند.

اگر یک خرگوش وحشی تا سن 4 یا 5 سالگی زندگی کند، نشان از شانس و موفقیت او است. بسیاری از خرگوش‌های وحشی در طبیعت توسط شکارچیان و یا مسائل زیست محیطی طول عمر کوتاهی دارند اما خوشبختانه خطر انقراض این حیوان را تهدید نمی‌کند.

مطالبی که شاید دوست داشته باشید:

سه خرگوش صحرایی

کارهای مهم در نگهداری از خرگوش خانگی

جویدن یکی از مهم‌ترین کارهایی است که خرگوش‌های خانگی باید قادر به انجام آن باشند، زیرا این کار تضمین کننده سلامت دندان‌‌های آن‌هاست. دندان‌های خرگوش با سرعت قابل توجهی رشد می‌کنند و باید در طول عمر خود با اسباب بازی یا سایر وسایل جویدنی این رشد بیش از حد کنترل شود.

ناخن‌های خرگوش خود را کوتاه کنید. کوتاه کردن ناخن خرگوش به طور ماهانه می‌تواند انجام شود و به دلیل رشد سریع آن‌ها، در صورتی که این کار را انجام ندهید، امکان آسیب رسیدن به خرگوش بالاست.

رژیم غذایی متنوعی برای خرگوش خود آماده کنید. غذاهای مخصوص خرگوش سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم برای خرگوش خانگی شما هستند، اما همچنان برای داشتن رژیم غذایی متعادل باز هم نیازمند گزینه‌های دیگری است. میوه‌ها و سبزیجات تازه برای خرگوش توصیه می‌شود. تشویقی‌های مختلف هم مناسب است، اما به شرطی که اعتدال رعایت شود و خرگوش دچار اضافه وزن نشود.

مطلب مرتبط: لیست سبزیجات، میوه‌ها و گیاهان مُجاز در غذای خرگوش

به طور کلی، خرگوش‌های عقیم شده بین 8 تا 12 سال زندگی می‌کنند. خرگوش‌های ماده عقیم نشده خطر بالایی برای ابتلا به سرطان رحم دارند و اغلب عمر کوتاه‌تری دارند. ژن‌ها نیز در طول عمر خرگوش‌ها نقش دارند. به عنوان مثال، نژادهای Lionhead می‌توانند به طور متوسط ​​7-9 سال زندگی کنند، در حالی که نژادهای Flemish Giant ممکن است فقط 5-8 سال به دلیل بیماری‌های مختلف زندگی کنند. هنگام به دست آوردن خرگوش از یک نژاد خاص، حتما در مورد مسائل بهداشتی و بیماری‌های آن نژاد تحقیق کنید و یا با دامپزشک خود صحبت کنند.

طول عمر خرگوش صحرایی

چگونه طول عمر خرگوش خود را افزایش دهیم؟

اگر به تازگی خرگوش خانگی را به خانه آورده باشید، احتمالا یکی از سوالاتی که از خود پرسیده‌اید این است که چگونه می‌توانید طول عمر خرگوش خود را افزایش دهید؟ ادامه مطلب به شما کمک خواهد کرد

توصیه‌هایی از سایت petmed برای افزایش طول عمر خرگوش:

  • خرگوش خود را هر 6 تا 12 ماه برای معاینه معمول و معاینه دندانپزشکی نزد دامپزشک ببرید
  • روزانه آب آشامیدنی تمیز جدید ارائه دهید
  • حداقل 4 ساعت در روز ورزش کنید تا خرگوش شما بتواند بدوید، پرش کند و بازی کند
  • یک خانه بزرگ حداقل چهار برابر اندازه خرگوش خود برای او تهیه کنید
  • دمای نگهداری خرگوش باید بین 60 تا 75 درجه فارنهایت باشد
  • ظروف آب و غذای خرگوش را روزانه تمیز کنید
  • جعبه زباله و ملافه را روزانه تمیز کنید و هفته‌ای یکبار همه وسایل خرگوش را کاملا تمیز کنید
  • در صورت مشاهده علائم نگران کننده‌ای مانند کاهش وزن، ترشح آب دهان، اسهال، بی حالی، کاهش اشتها یا گلوله‌های مدفوع، فوراً با دامپزشک خود تماس بگیرید.

شما چه کاری برای افزایش طول عمر خرگوش خانگی خود انجام می‌دهید؟