یکی از پرانرژی‌ترین و فعال‌ترین نژادهای سگ، ژرمن شپرد است. این سگ‌ها می‌توانند کیلومترها بدون خستگی بدوند و به دلیل همین جنب و جوش بیش از حد، امکان دارد که دچار کمبود وزن شوند. در صورت کمبود وزن و لاغری ژرمن شپرد چگونه می‌توانیم وزن ژرمن شپرد خود را افزایش دهیم؟ تغذیه ایده‌آل سگ ژرمن شپرد چگونه است؟ میزان غذای سگ ژرمن در روز چقدر باید باشد؟

ممکن است سوالات زیادی در مورد نحوه تغذیه اصولی و انتخاب غذای سگ ژرمن داشته باشید که با خواندن این مقاله به جواب بسیاری از آن‌ها دست خواهید یافت.

ژرمن شپرد چاق

چگونه وزن ژرمن شپرد خود را بالا ببریم؟

برای اینکه ژرمن شپرد شما وزن بیشتری پیدا کند، باید به او گوشت بیشتر و غلات کمتری بدهید. مطمئن شوید که بیشتر رژیم غذایی آن‌ها از پروتئین حیوانی مانند تخم مرغ است.

دو عامل اصلی تاثیرگذار بر وزن ژرمن شپرد شامل:

  • نوع غذایی است که به او می‌دهید
  • بیمار بودن سگ ژرمن

اگر به ژرمن غذای اشتباهی بدهید، احتمالاً خیلی سریع تاثیرات آن را بر روی وزن او خواهید دید، اضافه وزن یا کمبود وزن. علاوه بر این، اشتباهات شما در تغذیه ژرمن به شدت روی سلامتی و مستعد شدن سگ برای برخی از بیماری‌ها تاثیرگذار خواهد بود.

نکته: بسیاری از مکمل‌های مختلف را می‌توان به رژیم غذایی سگ اضافه کرد تا وزن او افزایش یابد. اما اگر سگ شما تمایلی به غذا خوردن ندارد و اشتهای پایینی دارد، احتمالا یک مشکل جدی وجود دارد.

روش‌های مختلف برای تغذیه سگ ژرمن شپرد

معمولا صاحبان سگ با روش‌های مختلفی سگ خود را تغذیه می‌کنند:

1. بعضی از آن‌ها دوست دارن با غذاهای خانگی و طبیعی سگ‌ها را تغذیه کنند که البته نیاز به اطلاعات بسیار بالا و گرفتن برنامه غذایی از یک دامپزشک متخصص تغذیه است

2. بعضی دیگر رژیم غذایی خام را برای حیوان خانگی خود انتخاب کردند چرا که معتقدند نزدیک‌ترین گزینه ممکن به غذای آن‌ها در طبیعت است

3. در نهایت برخی از صاحبان هم در دسترس‌ترین و راحت‌ترین گزینه ممکن را انتخاب می‌کنند؛ غذای خشک.

برای دسته سوم تنها یک مسئله باقی می‌ماند و آن هم این است که غذای خشک انواع مختلفی دارد و شاید سخت باشد که بفهمیم که کدام یک برای سگ شما مناسب است و یا کدام یک به چاق شدن سگ کمک می‌کند.

در واقع هیچکدام از سه روش بالا برای تغذیه سگ ژرمن صحیح نیست و تمام آن‌ها دارای نکات ریز و درشتی هستند که پیشنهاد می‌کنم برای آشنایی کامل با برنامه و رژیم غذایی ایده‌آل برای سگ ژرمن مقاله زیر را بخوانید:

https://petpors.com/german-shepherd-food/

میزان چربی موجود در غذای سگ ژرمن

سگ ژرمن باید یک رژیم غذایی کم چرب و دارای پروتئین بالا داشته باشد. یک رژیم غذایی کم چرب و پروتئین بالا به داشتن وزن ایده‌آل در سگ کمک کننده است و از طرفی انرژی لازم برای فعالیت‌های زیاد این سگ و یا افزایش توده عضلانی او نیز فراهم می‌کند. پس اگر سگ شما چاق نمی‌شود، اضافه کردن میزان چربی به رژیم غذایی اومی‌تواند ایده خوبی باشد.

اما این بدان معنا نیست که باید چرب‌ترین غذای خشکی را که در بازار موجود است به او بدهید. به خاطر داشته باشید که همچنان در رژیم غذایی سگ شما باید مقدار زیادی پروتئین وجود داشته باشد.

غذای توله سگ ژرمن

مواد غذایی مورد نیاز توله سگ ژرمن شپرد چیست؟

گلوکزامین و کندرویتین فرآیند هضم را برای سگ آسان می‌کنند. ویتامین E نیز برای رشد عضلات و ماهیچه‌های توله سگ ژرمن شپرد و داشتن قلب و کبد سالم مفید است. علاوه بر این مواد مغذی، آنتی‌اکسیدان‌ها نیز به تقویت سیستم ایمنی آن‌ها کمک می‌کند.

می‌توان با قطعیت بالا گفت که با توجه به نکات بالا غذای رویال کنین در صدر رژیم های غذایی برتر برای تغذیه توله سگ‌های ژرمن شپرد قرار می‌گیرد.

آیا راهی برای افزایش وزن در سگ ها وجود دارد؟

غذاهای با پروتئین و چربی بالا برای سگ‌هایی که نیاز به افزایش وزن دارند، گزینه بسیار عالی هستند. در واقع رژیم‌های غذایی غنی از پروتئین و چربی به سگ شما اجازه می‌دهد تا وزن خود را به طور ثابت افزایش دهد و در عرض چند هفته شاهد تغییر وزن آن خواهید بود.

برای چاق شدن می‎‌توانیم به ژرمن شپرد غذای بیشتری بدهیم؟

همانطور که گفته شد، پیشنهاد این است که غذاهایی را انتخاب کنید که پروتئین و چربی بیشتری دارند. اما می‌توانید سگ خود را برای جذب کالری بیشتر با غذای خشک حاوی چربی بیشتر تغذیه کنید. در نهایت می‌توان یک وعده غذایی اضافی به روال عادی سگتان اضافه کنید.

وزن توله سگ ژرمن شپرد من ایده‌آل است؟

میانگین وزن توله سگ ژرمن شپرد در بدو تولد حدود 500 گرم است. در واقع یک بچه ژرمن شپرد در هنگام تولد می‌تواند بین 0.4 کیلوگرم تا 0.6 (400 تا 600 گرم) وزن داشته باشد.

آیا دادن روغن نارگیل به سگ ژرمن شپرد باعث افزایش وزن آن‌ها می‌شود؟

بهتر است قبل از قرار دادن روغن نارگیل در رژیم غذایی سگ ژرمن یا استفاده از آن روی پوست آن، با دامپزشک خود مشورت کنید. روغن نارگیل ممکن است باعث افزایش سطح کلسترول، ضخیم شدن رگ‌ها و افزایش وزن در سگ‌های خاص شود. اگر فکر می‌کنید حیوان خانگی شما مستعد هر یک از شرایط فوق است، قبل از استفاده از روغن نارگیل، با یک دامپزشک مشورت کنید.

تغذیه سگ ژرمن در طبیعت

آیا ضایعات میز غذا برای سگ بی خطر است؟

بعضی مواقع دادن تکه‌های غذا از روی میز به سگ اشکالی ندارد. اما قبل از آن مطمئن شوید که آن غذاها، ایمن، کم کالری، پر نمک، کم سدیم و مقدار کمی چربی دارند. همچنین مطمئن شود که سگ شما هیچ واکنش نامطلوبی به آن غذا نداشته باشد و بر سلامت او تأثیر منفی نگذارد و جزو غذاهای ممنوعه برای سگ نباشد.

چه مواد مغذی نباید در غذاهای سگ ژرمن باشند؟

مواردی که برای سگ‌ها مناسب نیستند شامل:

  • رنگ‌های مصنوعی
  • قندها
  • طعم دهنده‌ها
  • مواد نگهدارنده
  • موادی با کیفیت پایین، مانند فرآورده های جانبی گوشت (سوسیس، کالباس، بیکن، ...)
  • هر غذایی که حاوی شربت یا نمک اضافی
  • برای سگ‌هایی که به گندم حساسیت دارند باید از سویا و ذرت نیز دوری کنید

هر چند وقت یک بار باید به ژرمن شپرد خود غذا بدهم؟

در هر روز میزان غذای سگ ژرمن شپرد باید 2.5 یا 3.5 فنجان غذای خشک با کیفیت باشد. اگر می‌خواهید سگتان وزن ایده‌آلی داشته باشد، تعداد وعده‌های غذایی آن باید دو بار در روز باشد. توجه داشته باشید که مقدار غذایی که به سگتان می‌دهید با توجه به اندازه، وزن، سن و میزان فعالیت او مشخص می‌شود. برای این کار حتما باید به دامپزشک مراجعه کرد و برنامه غذایی مختص به سگ خود را از او بگیرید.

نکته: پت پرس یکی از سایت‌های معتبری است که چندین سال است در ایران به صورت آنلاین با گرفتن مشخصات و جزئیات مختلف سگ شما، توسط متخصصین تغذیه نسخه برنامه غذایی تجویز می‌کند.

مطالب مرتبط:

مراجعه به دامپزشک

چه زمانی باید با دامپزشک مشورت کرد؟

معمولا برای سگ‌های مسن، توصیه می‌شود دو بار در سال توسط دامپزشک معاینه شود. در هر بار معاینه توسط دامپزشک در صورت لزوم، حیوان خانگی شما واکسینه می‌شود و تحت معاینه فیزیکی و آزمایشات گسترده قرار می‌گیرد تا هرگونه نگرانی در مورد سلامتی او برطرف شود.

آزمایش‌های ادرار و خون به دامپزشک اطلاعاتی در مورد سلامت کلیه و کبد حیوان خانگی شما و همچنین سطح هورمون تیروئید و بسیاری موارد دیگر می‌دهد.

 

منبع:

https://yourgiantdog.com/