همه ما میدانیم که گربه ها حیوانات دوست داشتنی هستند و در کشور ما هم طرفداران زیادی دارند. اما آیا گربه ها هم مانند سگ ها میتوانند فرمان پذیر باشند یا تربیت شوند؟ این سوال خیلی از صاحبان گربه ها و کسانی که دوست دارند این حیوان خانگی را داشته باشند است. در اینکه گربه ها به اندازه سگ ها باهوش هستند شکی نیست اما آیا میتوانیم به گربه ها هم آموزش بدهیم؟ چه نوع آموزش هایی را میتوان به گربه داد؟ محدودیتی در این مورد وجود دارد؟

در این مطلب میخواهیم درباره ۹ فرمانی که میتوانید به گربه خانگی خود یاد بدهید صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.

 

آیا گربه ها مثل سگ ها فرمان پذیر هستند؟

پاسخ این سوال خیر است، گربه‌ها را نمی‌توان برای انجام مجموعه‌ای از وظایفی که سگ‌ها برای آن‌ها پرورش داده شدند، آموزش داد. اما آموزش های اولیه را میتوان به گربه ها یاد داد. برای مثال گربه ها به صورت ذاتی یاد میگیرند که در ظرف یا خاک گربه، مدفوع کنند. اما سوال مهم این است که چگونه گربه را تربیت کنیم، روش تربیت گربه با سگ چقدر متفاوت است. در ادامه این مطلب درباره نحوه آموزش گربه‌ها برای هر آموزش و باید ها و نباید های تربیتی آنها بیشتر توضیح میدهیم.

 

1- گاز نگرفتن

گربه ها دندان های تیزی دارند که ممکن است در حین بازی یا حتی نوازش کردن آن نصیب دست های شما شود. اما جای نگرانی نیست، میتوان به گربه یاد داد که ملایم تر باشد و گاز نگیرد. اما چطور؟

برای این کار میتوانید از گزینه تشویقی استفاده کنید. باید به گربه تان این حس را القا کنید که ههیشه دست شما تشویقی دارد. کافیست مقداری از خمیر خوراکی مخصوص گربه را روی دست خود بمالید و سپس نزدیک گربه ببرید تا گربه دست شما را بلیسد. در همین حال که گربه یا بچه گربه در حال لیسیدن دست های شماست میتوانید از کلمات کوتاه مانند «آرام باش» استفاده کنید. اگر به هر دلیلی گربه شما شروع به گاز گرفتن کرد، بدون هیچ واکنش شدیدی شروع به عقب کشیدن دست خود کنید. این کار را در هفته چند بار انجام دهید تا گربه شما به آن عادت کند.

 

2- پیداش کن

این آموزش با بازی همراه است. شما کافیست مقداری خوراکی تشویقی را برداردید و آن را به سمت پنجه های گربه خود پرتاب کنید و سپس بگویید «پیداش کن». این آموزش را میتوانید در ماه های بعدی و پس از آموزش گاز نگرفتن با دستان خودتان نیز انجام دهید. اما در صورتی که دست شما را چنگ زد و یا گاز گرفت با استفاده از خمیر خوراکی مخصوص گربه را تشویق کنید که دست شما را لیس بزند.

 

3- بشین

یکی از معروف ترین و ساده ترین دستوراتی که به سگ داده می شود «بنشین» است و دلیلی وجود ندارد که گربه هم نتواند این دستور را یاد بگیرد. این یک ترفند بسیار ساده برای گربه شما است. آموزش نشستن به گربه ممکن است زمانی مفید باشد که می خواهید به او غذا بدهید.

برای این آموزش کافیست به گربه خود بگویید بشین و سپس که او این فرمان را شنید و نشست به او یک تشویقی بدهید. اینگونه گربه شما شرطی میشود و هر بار با شنیدن این کلمه احساس میکند قرار است به او تشویقی دهید. برای این که این آموزش را راحت تر به گربه یاد بدهید میتوانید موقع دادن غذا این آموزش را به او بدهید. اینگونه سریع تر یاد میگیرد.

 

4- رفتن روی تشک خودش

یکی دیگر از آموزش هایی که میتوان به گربه خانگی یاد داد، جای مخصوص خواب و استراحت گربه است. برای این کار کافیست یک تشک تخت، حوله یا دستمال پارچه ای روی محلی که میخواهید گربه آنجا بماند قرار دهید. زمانی که حواس گربه شما به این تشک جمع شود سعی میکند آن را امتحان کند. هنگامی که گربه شما روی تشک یا حوله رفت کلیکر را بزنید و با گفتن فرمان «بمان» به او تشویقی بدهید. در مرحله بعد تشویقی را به قسمتی خارج از محوطه تشک و حوله پرتاب کنید تا گربه مجبور شود آنرا ترک کند و برگردد. در صورتی که برگشت به جای خودش به او دوباره تشویقی بدهید. این کار را در طول هفته چندین بار تکرار کنید تا کاملا به آن مسلط شود.

این آموزش در زمان هایی که در حال آشپزی هستید یا کاری انجام میدهید که گربه نباید در آن محیط باشد، جواب نیاز شماست.


5- بزن قدش

این آموزش جزو شیرین کاری های گربه هاست و گربه ای که بزن قدش بلد باشه قطعا شیرین ترین گربه دنیاست. فکر کنید یک گربه کوچک با پاستیل های خوشگل اش با شما های فایو کند.

برای این کار کافیست اول از همه دست خود را به صورت مستقیم جلوی گربه بگیرید. سپس به گربه بگویید «بزن قدش» یا هر کلمه جایگزینی که مایلید از آن استفاده کنید. با هر بار گفتن این کلمه و دست زدن گربه به کف دست شما، به او تشویقی بدهید. ممکن است این آموزش کمی زمان ببرد تا به گربه یاد بدهید اما نگران نباشید و به تلاش خود ادامه بدهید.

 آموزش های فایو به گربه


6- رفتن و آوردن (فچ کردن)

برای این کار اول باید جسمی را که گربه شما با آن بازی میکند را انتخاب کنید. مثلا توپ یا گلوله نخ

بعد باید حواس گربه را با گفتن کلمه ای خاص به توپ یا گلوله متمرکز کنید. وقتی گربه شما به توپ نگاه کرد، به او تشویقی دهید. وقتی این کار را به صورت کامل یاد گرفت به او تشویقی ندهید تا مرحله بعد را انجام دهد. با انجام دادن مرحله بعد به او تشویقی دهید.

در مرحله بعدی باید به گربه یاد بدهید که توپ را بگیرد. با گفتن کلمه «بگیرش» این کار را انجام دهید. وقتی گربه شما خوب این دو مرحله را یاد گرفت کافیست توب را از دست خود روی زمین بگذارید و همین فرمان ها را تکرار کنید.

بدین ترتیب گربه شما یاد میگیرد که چطور یک توب یا هر جسم دلخواهی را بگیرد.

در مرحله آخر نیز باید به او یاد بدهید که جسم را برای شما بیاورد. باگفتن کلمه «بیار» میتوانید این کار را انجام دهید. یادتان باشد که در انتها به گربه تشویقی بدهید. فقط در دادن تشویقی زیاده روی نکنید.

 

7- دراز بکش

یکی دیگر از آموزش هایی که میتوانید به گربه خود بدهید، تربیت گربه برای دراز کشیدن است. این آموزش هم جزو شیرین کاری های گربه است و میتوانید به دوستان و میهمانان خود نشان بدهید که چه گربه باهوش و شیرینی دارید. البته میتوانید برای مواردی که گربه شما در حال بازیگوشی است و در این کار زیاده روی کرده است از این آموزش استفاده کنید. مثلا زمانی که گربه شما در حال میو میو کردن است و روی شما میپرد و بازی میکند.


8- بیا

گربه ها از لحظه ای که وارد خانه شما می شوند می توانند بیاموزند. آموزش بیا را میتوانید با دادن تشویقی و گفتن کلمه «بیا» به گربه خود یاد بدهید. برای انجام این کار، خوراکی ها را در یک فنجان یا ظرف قرار دهید و تکان دهید و به آن جایزه بدهید تا گربه شما صدا را تشخیص دهد. وقتی گربه به سمت فنجان و شما آمد به او جایزه بدهید. رفته رفته فاصله بین گفتن کلمه بیا و تکان دادن فنجان پر از تشویقی را زیاد کنید تا جایی که دیگر بدون تکان دادن فنجان گربه شما این کار را انجام دهد.

این فاصله برای این است که نیاز شما به تکان دادن فنجان را حذف کند تا شما با گفتن یک کلمه گربه را به سمت خود بکشید.


9- رفتن داخل باکس گربه

یکی از مهمترین آموزشهایی که میتوان به گربه خانگی داد، همین آموزش باکس است. تربیت کردن گربه برای این موضوع مهم است. به خصوص برای مواقعی که گربه خود را به کلینیک دامپزشکی میبرید.

این آموزش آسان است چون گربه ها دوست دارند داخل جعبه بپرند و در آنجا باشند. برای این کار باید از قبل باکس را در محیط اطراف گربه قرار دهید تا با آن آشنا شود و حس بدی نسبت به آن نداشته باشد. پس از این موضوع میتوانید غذا و تشویقی های گربه خود را در آن قرار دهید تا گربه آنها را پیدا کند.

بعد از عادت کردن گربه به باکس باید گربه را به درون باکس ببرید و وقتی رفت آن را جابه جا کنید. ممکن است گربه شما اوایل نسبت به این کار واکنش نشان دهد، پس سعی کنید زمان حمل و نقل را کم کنید. در انتها به گربه خود تشویقی دهید.

در هر بار تکرار این آموزش سعی کنید مدت زمان ماندن گربه در باکس را بیشتر کنید. بدین ترتیب گربه شما به باکس عادت میکند.

 

سایر آموزش هایی که میتوان به گربه داد شامل مواردی مانند: پریدن، غلط خوردن، رفتن به جای مخصوص، بوسیدن شما، استفاده از ظرف خاک، ایستادن روی دوپا و ... است.  بعضی از این آموزش ها را گربه ها به صورت ذاتی میتوانند انجام دهند، مانند پریدن و دستشویی کردن در جای مخصوص. فقط نیاز به کمی تکرار و تمرین دارد.

 

 


نکات مهم برای تربیت کردن گربه

گربه‌ها به به نظم و انضباط پاسخ مثبتی نمیدهند و نمیتوان با این کار آنها را سریعتر آموزش داد.

تکان دادن سر، دعوا کردن و پرخاش در تربیت گربه ها اصلا درست نیست و میتواند نتیجه عکس داشته باشد. سعی کنید همیشه از تشویق مثبت استفاده کنید.

 

منابع:

www.dailypaws.com

www.meowguide.com