بیرون بردن گربه ها در زندگی روزمره ما ممکن است کمی سخت باشد. گاهی اوقات ممکن است از کریر یا باکس حمل و نقل استفاده کنیم، گاهی اوقات هم ممکن است گربه را بغل بگیریم و گاهی هم از قلاده استفاده کنیم. همه این انتخاب ها بستگی به شما دارد. اینکه با کدام روش راحت تر هستید و برای چه کاری به بیرون از خانه میروید در انتخاب شما تاثیر گذار است. اما در صورتی که میخواهید به پیاده روی بروید بهتر است به گربه آموزش قلاده را بدهید. در این مقاله به شما آموزش میدهیم که چطور گربه خود را با قلاده آشنا کنید و به او یاد بدهید با قلاده در کنار شما راه برود.

 

6 گام برای آموزش راه رفتن با قلاده و بند به گربه

در این بخش 5 قدم برای آموزش سریع و اصولی راه رفتن با قلاده به گربه را آموزش میدهیم تا شما هم بتوانید گربه بازیگوش و پر انرژی خود را برای یک پیاده روی و ماجراجویی روزانه به بیرون ببرید.

 

1- آشنا کردن گربه با صدای کلیکر

نشانگر یا محرک صوتی که میتواند در این آموزش به شما کمک کند، یک کلیکر گربه است. با استفاده از این کلیکر میتوانید به گربه بگویید که هر زمان که کاری انجام داد و صدای کلیکر را شنید، نوبت گرفتن جایزه است. با این کار گربه به اصطلاح شرطی میشود و میداند اگر کاری که شما میخواهید انجام شود یک خوراکی خوشمزه در انتظارش است. پس در مرحله اول شما باید گربه را با کلیکر آشنا کنید.

آشنا کردن گربه با قلاده
نکته: اگر به هر دلیلی کلیکر ندارید می توانید از صدای خودتان و با گفتن یک کلمه ساده مانند «بله» یا «آها» استفاده کنید. کلمه باید کوتاه و منحصر به فرد باشد. و با سایر فرمان هایی که قرار است در آینده به او آموزش دهید، متفاوت باشد.

در صورتی که دوست دارید یاد بگیرید چه فرمانهایی را میتوانید به گربه خودتان یاد بدهید، بهتر است مطلب ۹ فرمانی که میتوانید به گربه خانگی خود یاد بدهید را مطالعه کنید.

 

2- استفاده از تشویقی های مورد علاقه گربه

از طریق استفاده از تشویقی مثبت می توانید مطمئن شوید که گربه از انجام این کارها لذت میبرد. در صورتی که انگیزه ای برای گربه وجود نداشته باشد،‌ اجرای خواسته های شما بی معنی است. سعی کنید در آموزش از تشویقی های مورد علاقه گربه استفاده کنید تا او انگیزه کافی برای انجام دادن کارهای مورد نظر شما را داشته باشد.

 

3- گربه را با قلاده و بند آشنا کنید

در این مرحله ابتدا باید بچه گربه را با قلاده آشنا کنید. سعی کنید اجزای مختلف آن را به بچه گربه نشان دهید تا از بی خطر بودن آن مطمئن شود. سپس کم کم آن را به گربه وصل کنید. ممکن است در اوایل مقاومت کند، در این صورت به زور متوسل نشوید. با زدن یک بار کلیکر حواس گربه را به خودتان متمرکز کنید و سپس به او یک تشویقی بدهید.

سپس قلاده را به گربه نزدیک کنید و آن را به گربه وصل کنید. مطمئن شوید که برای گربه سفت و محکم نباشد. با بستن کامل قلاده به گربه و در صورتی که گربه واکنش خاصی به آن نشان نداد؛ کلیکر را به صدا دربیاورید و تشویقی را به او بدهید. قلاده را باز کنید. این مرحله را در طول هفته چند بار انجام دهید تا مطمئن شوید که گربه شما کاملا با آن خو گرفته است.

نکته: هر بار که قلاده را به گربه وصل میکنید و سپس از او باز میکنید، در انتها به او تشویقی بدهید. اینطوری گربه متوجه میشود که با این کار یک جایزه در انتظار اوست. پس از این کار لذت میبرد.

 

4- ابتدا در خانه تمرین کنید

هنگامی که گربه شما نشان داد که از پوشیدن بند خود با بند بسته شده لذت می برد، می توانید راه رفتن در اطراف خانه خود را تمرین کنید. به این ترتیب او ارتباط مثبت و آرامی را برای راه رفتن با شما در محیطی که از قبل امن می‌داند، یاد می‌گیرد. به او فرصت بدهید تا به این اتفاق جدید عادت کند و سعی کنید جلسات پیاده روی داخل خانه را کوتاه برگزار کنید تا گربه خسته نشود.

 

5- در حیاط یا کوچه تمرین کنید

اکنون که گربه شما یاد گرفته است که با بند و قلاده خود در داخل خانه راه برود، می تواند او را در خارج از منزل امتحان کند. در این مورد عجله نکنید و همیشه اجازه دهید او رهبری را به دست بگیرد! به او اجازه دهید تصمیم بگیرد که چه چیزی را می خواهد کشف کند، و به او اجازه دهید تمام فضای سبز جالب را بو کند (و احتمالا ادرار کند).

در اطراف درختان مهار را محکم در دست داشته باشید، چون گربه ها ذاتا دوست دارند از درخت بالا بروند.

پس از آشنایی و کشف محیط اطراف، رهبری را به دست بگیرید و هنگامی که گربه شما از شما تبعیت کرد با صدای کلیکر به او جایزه بدهید.


6- به آرامی در فضای باز پیش بروید

همانطور در حال پیاده روی و گشت و گذار هستید و از آن لذت میبرید، میتوانید به آرامی چند خیابان پیش بروید. ممکن است گربه شما به راه رفتن در فضای کوچه و حیاط قانع باشد و یا حتی دوست داشته باشد فضای بیشتری را سیر کند. این تصمیم با گربه شما و همینطور شماست. با سرعت او حرکت کنید، دائما مراقب زبان بدن او باشید تا مطمئن شوید که استرس نداشته باشد و از پیاده روی لذت میبرد.

زمان بین 10 تا 15 دقیقه برای یک گربه با سطح انرژی بالا هم کافیست، زمان بیش از این میتواند گربه را خسته کند. با دیدن علائم خستگی میتوانید ماجراجویی دو نفره خودتان را همان جا به پایان برسانید.

 

نکات مهم درباره تربیت گربه برای راه رفتن با قلاده

1- با تمرین، صبر و تشویقی مثبت، ممکن است متوجه شوید که گربه شما عاشق طبیعت است و از گشت و گذار لذت میبرد. اما بعضی از نژادها این کار را دوست ندارند و از آن لذتی نمیبرند. پس بهتر است سلیقه و خلق و خوی گربه خودتان را در این موضوع در نظر بگیرید. در واقع آموزش قلاده به گربه با توجه به نژاد گربه باید انجام شود. گربه ای که فضای باز را دوست دارد با یک گربه خانگی و آپارتمانی متفاوت است.

 

2- سعی کنید برای انتخاب مهار و قلاده، اولویت شما انتخاب مهار و بند کتفی باشد. این بند از نظر امنیت برای گربه شما گزینه بهتری است و به او آسیبی نمیزند. قلاده ها می توانند به راحتی از دست شما لیز بخورند، که می تواند منجر به حوادث ترسناک شود و گربه شما گم شود. مهم نیست که چقدر قصد دارید پیش بروید، یا کجا، گربه شما باید از بند استفاده کند. تسمه ای را انتخاب کنید که به خوبی جا بیفتد اما قابلیت تنفس داشته باشد و مانع حرکات بدن گربه شما نشود.

 

3- فقط بستن یک مهار و بعد برنامه ریزی برای گشت و گذار کافی نیست. شما باید اول از همه مطمئن شوید که گربه شما با این بند راحت است و از این کار لذت میبرد.

 

منابع:

dailypaws.com

thesprucepets.com