تغذیه سگ های کوچک مانند شیتزو بسیار مهم است، شما به عنوان صاحب یک حیوان خانگی باید بدانید که سگ شما به صورت روزانه به چه مقدار غذا نیاز دارد. دانستن این موضوع به شما کمک میکند تا رژیم غذایی که برای آنها در نظر میگیرد، جوابگوی نیازهایشان باشد. این موضوع برای سگ های شیتزو هم مهم است، شیتزوها سگ های کوچکی هستند و زیاد غذا دادن باعث چاقی آنها میشود، از طرفی کم غذا دادن نیز ممکن است باعث ضعف بدنی در این نژاد سگ شود. در این مطلب به شما میگوییم که سگ های شیتزو روزانه چقدر غذا میخورند و در هر وعده چقدر باید به آنها غذا داده شود.

 

چطور بفهمیم به شیتزو چقدر غذا بدهیم؟

مقدار غذایی که سگ شما به آن نیاز دارد، به چند عامل بستگی دارد.

اما شیتزو به طور متوسط ​​به 1 تا 1.5 فنجان غذا در روز نیاز دارد. با این حال، این رقم تحت تأثیر چیزهای زیادی است. وزن، سطح فعالیت، نوع غذا، سن و سایر موقعیت‌های منحصربه‌فرد حیوان خانگی شما بر میزان غذا خوردن او تأثیر می‌گذارد.

در واقع، اولین قدم برای فهمیدن میزان غذایی که شیتزو شما باید بخورد این است که درباره شیتزو خود اطلاعات خوبی داشته باشید و آنها را در نظر بگیرید. اگر نمیدانید که در ابتدا چقدر غذا به او بدهید همان مقدار میانگین (یعنی روزانه 1 تا 1.5 فنجان غذا) را در نظر بگیرید. اما رفته رفته و با استفاده از روش زیر شروع کنید به تعیین دقیق میزان غذای شیتزو.

برای تغذیه سگ شیتزو شما باید بدانید که چه میزان غذا برای این سگ لازم است. برای محاسبه میزان غذایی که باید به شیتزو بدهید از روش زیر استفاده کنید.

 

روش محاسبه میزان غذای سگ شیتزو:

اولین قدم در تعیین مقدار غذایی که شیتزو شما باید بخورد این است که وزن دقیق سگ خود را بدست آورید. اکثر جداول تغذیه ای موجود روی غذاهای تجاری سگ براساس وزن سگ نوشته شده است نه بر اساس نژاد آنها.

وزن شیتزو به طور متوسط ​​بین 4.5 تا 7 کیلوگرم است، بنابراین شما باید بدانید که سگ شما دقیقا کجای جدول تغذیه است. در آن محدوده فرود می آید. اگر وزن سگ خودتان را نمیدانید میتوانید پیش دامپزشک مراجعه کنید و وزن دقیق آنها را محاسبه کنید.

در صورتی که ترازو خانگی و آشپزخانه دارید، میتوانید سگ خود را وزن کنید. چون ترازویی آشپزخانه محدوده وزنی نژاد شیتزو را نشان میدهد. با فهمیدن وزن دقیق سگ تان میدانید که چه مقدار غذا به صورت روزانه نیاز دارد.

جدول وزن سگ شیتزو

اگر سگ شما توله است و هنوز بالغ نشده، به ازای هر یک کیلو از وزن بدنش، حدود 60 گرم غذا نیاز دارد. توله ها باید غذای بیشتری مصرف کنند چون هنوز در حال رشد هستند و سطح فعالیت بالاتری دارند. سگ های بالغ به ازای هر یک کیلو از وزن بدنشان، حدود 30 گرم غذا می خورند.

پس اگر سگ شما بالغ است و وزن بدنش 7 کیلوگرم باشد، تقریبا 240 گرم غذا نیاز دارد.

 

شرایط خاصی که می تواند بر مقدار غذایی که شیتزو می خورد تأثیر بگذارد؟

هنگام تعیین مقدار غذایی که شیتزو باید بخورد، چند نکته دیگر وجود دارد که باید در نظر بگیرید.

 

1- سالخوردگی سگ:

اگر سگ شما سالخورده باشد، به کالری کمتری نیاز دارد. سگ های بالغ معمولا حدود 70 کالری به ازای هر کیلو از وزن بدن خود می خورند، اما یک سگ مسن فقط به حدود 60 کالری نیاز دارد.

سگ‌های سالخورده معمولا به اندازه سگ‌های جوان‌تر فعال نیستند و متابولیسم آن‌ها کمی کند شده است، به این معنی که مانند گذشته به سوخت نیاز ندارند.

 

2- داشتن اضافه وزن:

اگر سگ شما اضافه وزن دارد، باید آن را در برنامه غذایی روزانه اش لحاظ کنید. دادن غذای بیشتر به او باعث چاق تر شدنش میشود و میتواند در بلند مدت سلامتی سگ شما را تحت تاثیر قرار بدهد.

بهتر است در این شرایط رژیم غذایی سگ را با دامپزشک خود در میان بگذارید تا یک رژیم غذایی مناسب با این وضعیت را برای شما ارائه کند.

 

3- کمبود وزن:

همچنین، اگر حیوان خانگی شما دچار کمبود وزن است، باید تغییراتی در رژیم غذایی او اعمال شود که ممکن است فراتر از نیاز روزانه او باشد. در چنین مواردی میزان غذایی که به سگ شیتزو خود باید بدهید میتواند 20 درصد بالاتر از مقداری باشد که در بالا گفته شده.

 

4- داشتن بیماری های خاص:

اگر سگ شما مشکلات سلامتی خاصی دارد، ممکن است نیاز به خوردن غذاهای متفاوت داشته باشد، یا ممکن است لازم باشد میزان خوردن یا زمان خوردن او را تنظیم کنید.

سگ شما ممکن است یک آلرژی غذایی داشته باشد، این موضوع میتواند رژیم غذایی سگ شما را محدود کند. در چنین مواردی باید این غذا ها را شناسایی کنید و جایگزین های مناسبی برای آنها در نظر بگیرید که نیاز های غذایی سگ شما را تضمین کند.

 


اگر شیتزو شما با غذا خوردن مشکل داشته باشد چه؟

گاهی اوقات ممکن است همه این مسیر را آمده باشید و یک رژیم غذایی مناسب و عالی با توجه به وضعیت سگ خود تهیه کرده باشید. اما اگر سگ شما استقبالی از این رژیم غذایی نکند چه؟ در این موارد باید چه کاری انجام بدهید؟ باید بگوییم که این اتفاق ممکن است رخ بدهد، اما هنوز هم راهکارهایی برای حل این مشکل وجود دارد.

گاهی اوقات ممکن است دلیل این غذا نخوردن، بروز مشکلی باشد که سگ شما جدیدا به آن دچار شده است. به عنوان مثال:

سگ شیتزو شما ریزه‌خوار است و تمایل ندارد غذا را به صورت یکجا بخورد، یا اینکه مشکلی در دندان های سگ شما بوجود آمده است که غذا خوردن را برایش سخت کرده است. 

اگر متوجه شدید که سگتان طبق معمول غذا نمی خورد یا اصلا غذا نمی خورد، با دامپزشک خود صحبت کنید.

پس از فهمیدن ریشه مشکل میتوانید به راحتی آن را حل کنید. برای مثال اگر سگ شما جدیدا دچار مشکل دهان و دندان شده است، بهتر است غذای خشک او را کمی مرطوب کنید تا جویدن برایش آسان تر شود. میتوانید این کار را با آب گرم انجام دهید.

 

یک نکته مهم در تغذیه سگ شیزو و البته تمام سگها وجود دارد و آن هم تغییر ندادن ناگهانی غذای آنهاست. تغییر ناگهانی در غذای سگ می تواند باعث ناراحتی معده و اسهال شود.

به جای تغییر ناگهانی، کمی از غذای جدید را برای چند روز وارد غذای قبلی کنید، به تدریج مقدار آن را افزایش دهید تا زمانی که به طور کامل غذای قبلی را با جدید جایگزین کنید. میتوانید از قانون 20-80 برای تغییر غذای سگ استفاده کنید.

قانون 80-20 در تغذیه سگ

 

نکات مهم در تغذیه سگ شیتزو

از یک کاسه غذای سگ با کیفیت خوب برای سرو غذای توله سگ خود استفاده کنید و مطمئن شوید که فقط در زمان تغذیه به او غذا داده شود. سعی کنید بعد از هر بار غذا دادن، ظرف غذا را بشویید تا میکروب نگیرد.

همیشه غذا را در دسترس سگ خود قرار ندهید، اگر در تمام طول روز سگ به غذا دسترسی داشته باشد، چاق میشود.

یک سگ بالغ شیتزو باید دو بار در روز غذا بخورد و یک توله سگ باید حدود 4 بار در روز تا حدود 6 ماهگی غذا بخورد. برای این کار کافی است مقدار غذای روزانه را بر تعداد دفعات تغذیه تقسیم کنید تا بدانید در هر وعده غذایی چه مقدار غذا در ظرف سگتان بگذارید.

همیشه از یک پیمانه مدرج برای اندازه گیری میزان دقیق مواد غذایی استفاده کنید تا مطمئن شوید مقدار غذایی که به سگ شیتزو خود میدهید، به اندازه است.

 

مطالب مرتبط با این موضوع: