احتمال دارد برای شما هم پیش آمده باشد که با چشمان پر از اشک گربه روبه رو شده باشید و فکر کنید که به چه علتی گربه‌تان تا این حد غمگین یا افسرده شده است؟ اما مشکل جای دیگری است. ما انسان‌ها عادت داریم همه رفتارهای حیوانات رو به رفتارهای خود شبیه سازی کنیم، از جمله گریه گربه را.

مطالعات نشان می‌دهد که گربه‌ها هم هنگام درد و ناراحتی می‌توانند گریه کنند، اما ... . گربه‌ها احساسات دارند و گاهی اوقات غمگین می‌شوند اما با این وجود اگر زمانی چشمان گربه‌تان را پر از شک دیدید و همزمان علتی برای ناراحتی او یافتید، احتمالا این دو چندان به هم ربطی ندارد.

گریه کردن بچه گربه

گریه کردن گربه؟ مگر گربه‌ها احساسات دارند؟

همانطور که گفته شد، طبق پژوهش‌ها گربه‌ها نیز مانند ما انسان‌ها دارای احساسات هستند. این حیوانات حتی قادرند حالات چهره انسان‌ها را تشخیص دهند. گربه‌ها دارای احساسات مختلفی هستند و بسیاری از رفتارهای آن‌ها نیز بر پایه همین احساسات انجام می‌شود:

  1. گربه‌ای که خوشحال باشد، ممکن است شروع به خرخر کند یا خود را به جاهای مختلف بمالد و یا با ما انسان‌ها و یا حیوانات خانگی دیگر شروع به بازی کردن کند.
  2. گربه‌ای که غمگین باشد، ممکن است گوشه گیر، کم اشتها و کم انرژی شود.
  3. گربه عصبانی یا ترسیده ممکن است به پشت خود قوس بدهد یا به حیوانات دیگر ضربه بزند.

گربه‌هایی که مضطرب، عصبانی یا ناراحت هستند ممکن است صداهایی شبیه ناله‌های انسان تولید کنند. به خاطر تشابه این صدا با صدای ناله انسان بیشتر ما به اشتباه فکر می‌کنیم که گربه در حال گریه کردن است اما به گفته محققان انسان تنها حیوانی است که در هنگام درد شدید یا احساسات ناراحت کننده اشک می‌ریزد.

گربه حنایی در حال اشک ریختن

پس علت اشک ریختن و گریه گربه چیست؟

خب اگر گربه از درد و غم گریه نمی‌کند، پس علت چیست؟ چشم‌های گربه‌ها به دلایل مختلفی اشک می‌ریزند یا در واقع آب می‌ریزند، اما علت آن‌ها پزشکی است و ارتباطی با احساسات ندارد:

1. آلرژی

 درست مانند ما انسان‌ها، گربه‌ها نیز می‌توانند به عوامل محیطی مانند گرد و غبار حساسیت داشته باشند. همچنین ممکن است به برخی غذاها، دود سیگار، عطر و مواد شیمیایی موجود در محصولات پاک کننده نیز حساسیت داشته باشند. علائم دیگر آلرژی گربه عبارتند از عطسه، خارش و یا ریزش اشک.

اگر گربه‌ای دارید که نسبت به عوامل محیطی آلرژی دارد می‌توانید از خاک‌های گربه‌ای استفاده کنید که گرد و غبار کمتری دارند یا برای تسکین خارش، آن‌ها را به حمام ببرید و تغذیه سالم و صحیح را نیز فراموش نکنید.

مطالب مرتبط: 

2. عفونت

چشم گربه در تماس با گربه‌های دیگر که از عفونت رنج می‌برند، می‌توانند به عفونت‌های چشمی باکتریایی و ویروسی مبتلا شود. بچه گربه‌ها به طور طبیعی سیستم ایمنی ضعیفی دارند و بیشتر در معرض عفونت چشم هستند. از طرفی ضربه دیدن چشم، چه در اثر برخورد جسم تیز یا در هنگام دعوا با گربه دیگر، می‌تواند منجر به عفونت چشم شود. اگر متوجه ترشحات شفاف، سبز یا زرد رنگ از چشم گربه خود شدید و این ترشحات همراه با قرمزی چشم یا چشمک زدن بیش از حد است بهتر است حتما او را برای تشخیص علت و درمان مناسب نزد دامپزشک ببرید.

3. آنفولانزای گربه

گربه‌ها ممکن است در هنگام ابتلا به عفونت دستگاه تنفسی فوقانی، که به آنفولانزای گربه نیز معروف است، چشم‌های اشک‌آلود داشته باشند. آنفولانزا در واقع به دو بیماری ویروسی به نام بیماری‌های کلسی ویروس یا هرپس گربه گفته می‌شود. سایر علائم آنفولانزای گربه شامل بی حالی، عطسه، ترشحات بینی، تب و بی اشتهایی است.

هیچ درمانی برای این ویروس‌ها وجود ندارد و دامپزشک ممکن است قطره‌های چشمی، داروهای ضد درد، داروهای ضد ویروسی و آنتی بیوتیک‌ها را برای مدیریت آن تجویز کند.

rd.com

مطلب مرتبط: شایع ترین بیماری های گربه (علائم، پیشگیری، درمان)

4. گلوکوم

این بیماری چشم ناشی از تخلیه ناکافی مایع آبی (مایع شفاف بین عدسی و قرنیه) است که در نتیجه یک ناهنجاری آناتومیک یا آسیب به چشم است. چشم‌های نیمه بسته، مالش چشم، تورم فیزیکی یا برآمدگی کره چشم و ترشحات آبکی می‌تواند از علائم گلوکوم در گربه‌ها باشد. به هیچ وجه فراموش نکنید که اگر متوجه هر یک از این علائم شدید، گربه خود را فورا نزد دامپزشک ببرید.

5. زخم قرنیه

زخم قرنیه علاوه بر ترشحات مخاطی می‌تواند منجر به تولید بیش از حد اشک نیز شوند. اگر متوجه شدید که گربه‌تان چشم‌هایش را مالش می‌دهد، بیش از حد پلک می‌زند یا چشمانش قرمز است، او را نزد دامپزشک ببرید.

گربه غمگین و گوشه گیر

سایر دلایل احتمالی برای گریه گربه عبارتند از:

  • ورم ملتحمه
  • مشکلات ساختاری (مخصوصا گربه‌هایی با سرهای گرد)

پس اگر گربه خود را در حال اشک می‌بینید، به خاطر داشته باشید که آن‌ها دچاراحساسات شدیدی نشده‌اند. گریه گربه در واقع نشان دهنده و علامت وجود یک مشکل پزشکی است، هر چند که غالبا این مشکل چندان جدی نیست اما در بعضی از موارد می‌تواند خطرناک باشد و باید به دنبال علت آن باشید.

اگر پارگی و ریختن اشک گربه به طور منظم رخ بدهد، بهتر است حتما به دامپزشک مراجعه کنید. حواستان باشد که در این مواقع مهربانی و نوازش کردن گربه هر چند هم مورد استقبال او قرار گیرد، چاره درمان و حل مشکل اشک ریختن او نخواهد شد.

گربه ناراحت

گربه‌ها وقتی غمگین هستند، چه می‌کنند؟

همانطور که گفتیم، گربه‌ها احساساتی همچون افسردگی و غم را در طول زندگی خود تجربه می‌کنند، اما نحوه ابراز این احساسات با اشک ریختن اتفاق نمی‌افتد. اگر نگران این احساسات هستند، به دنبال علائم دیگری همچون، بی‌حالی، گوشه‌گیری و بی اشتهایی او باشید که البته تمام این علائم خود می‌تواند علامت بیماری‌های دیگری نیز باشند.

مطلب مرتبط:  آیا بی حالی گربه ها نشانه بیماری هست؟

پس بار بعدی که گربه خود را گریان دیدید، قبل از ارائه نظریات مختلف در مورد سلامت عاطفی و احساسی او، بهتر است به بررسی سلامت جسمیش بپردازید و از آن مطمئن شوید. و اگر متوجه رفتارهای غیرعادی، صداهای بیش از حد یا گریه گربه شدید، او را نزد دامپزشک ببرید تا علل زمینه‌ای را پیدا کند و درمان لازم را برای او انجام دهد.

منبع: 

thesprucepets.com