شاید فکر کنید که معمای نر و ماده بودن بچه گربه تنها با نگاه کردن بین پاهایش حل می‌شود. اما تعیین جنسیت بچه گربه‌ها به این آسانی هم نیست، به خصوص اگر با آناتومی گربه به اندازه کافی آشنا نباشید. در این مقاله چند روش برای تشخیص جنسیت گربه یا بچه گربه وجود دارد که به کمک آن بتوانید نر و ماده بودن گربه خود را متوجه شوید.

بچه گربه

تشخیص جنسیت بچه گربه

بچه گربه‌های تازه متولد شده و کوچک آنقدر نابالغ هستند که تشخیص جنسیت آن‌ها تقریبا غیرممکن است.

با این حال، هنگامی که آن‌ها شش یا هشت هفته دارند، اندام تناسلی آن‌ها از نظر بصری آشکارتر می‌شود. البته آلت تناسلی در گربه‌های نر به طور معمول قابل مشاهده نیست و بعید است که صاحبش بتواند کیسه بیضه را احساس یا ببیند. بنابراین، فقدان ظاهری آلت تناسلی یا بیضه نشانه ماده بودن بچه گربه نیست.

برای تشخیص جنسیت بچه گربه بهتر است در صورتی که رابطه خوبی با گربه برقرار کرده‌اید، دمش را بلند کنید. اگر بچه گربه اجازه چنین کاری نمی‌دهد، شاید نیاز داشته باشد که از فرد دیگری هم برای این کار کمک بگیرید.

پس از بالا آمدن دم، باید دید کاملی از ناحیه تناسلی و مقعد گربه داشته باشید. فاصله بین دستگاه تناسلی و مقعد در گربه‌ها نر بسیار بیشتر از ماده‌هاست (این فاصله در یک بچه گربه نر حدود 1 تا یک و نیم سانتی متر است و در یک گربه بالغ نر بیش از 2 و نیم سانتی متر از هم فاصله دارند).

برعکس در گربه‌های ماده ناحیه مقعد و ناحیه تناسلی تقریبا کنار هم هستند و در یک گربه ماده بالغ این فاصله نهایتا حدود 1 سانتی متر است.

علاوه بر فاصله این دو ناحیه، به شکل آن‌ها نیز توجه کنید. تناسلی و مقعد گربه ماده و نر با هم متفاوت است که در عکس زیر این تفاوت رو می‌توانید مشاهده کنید.

تشخیص جنسیت گربه نر و ماده

به طور خلاصه:

  • اندام تناسلی یک بچه گربه ماده شبیه یک علامت تعجب برعکس است. شکاف واژن عمودی و درست زیر مقعد و با فاصله بسیار کمی از آن قرار دارد (زمانی که گربه وارونه و رو به شما باشد).
  • اندام یک بچه گربه نر بیشتر شبیه کولون است.

اگر با دیدن این نواحی قادر به تشخیص نر و ماده بودن بچه گربه نبودید، انگشت و شست خود را به آرامی در دو طرف ناحیه کیسه بیضه قرار بدین (اگر فکر می‌کنید، جنسیت بچه گربه نر است). دو جسم کوچک، سخت و بیضی شکل را زیر پوست لمس خواهید کرد. این دو جسم کوچک، بیضه‌ها هستند و تقریباً غیرممکن است که آنها را نگه دارید چون از زیر انگشتان شما می‌لغزند. مشخصا در صورت وجود بیضه، بچه گربه شما نر است.

در کنار شکل و فاصله اندام تناسلی، می توانید از نشانه‌های دیگری نیز برای تعیین نر یا ماده بودن بچه گربه استفاده کنید و حتی گاه نشانه‌های رفتاری نیز وجود دارد که شما را به پاسخ می‌رساند.

نکات مهم مراقبتی زمان تعیین جنسیت بچه گربه

  • در ارتباط مادر و بچه گربه در چند هفته اول اختلالی ایجاد نکنید، اگر در این مدت به بچه گربه بیش از حد دست زده شود، مادر بچه گربه ممکن است او را رها کند و به طور کلی شیردهی به او را متوقف کند. بنابراین برای تعیین جنسیت بچه گربه‌ها خیلی عجله نکنید. حداقل تا دو هفته یا ترجیحاً بیشتر صبر کنید تا بتوانید با بچه گربه‌های خود از روی نشانه‌های رفتاری شناسایی کنید.
  • زمان بررسی قسمت‌های تناسلی و مقعد بچه گربه کاری کنید که کمترین استرسی به او وارد نشود. با برداشتن او، همزمان شروع به نوازش کردن و نزدیک کردن بچه گربه به بدن خود کنید. حتی با نوازش و خاراندن قسمت پشت بچه گربه، احتمال دارد که خود بچه گربه دمش را بالا ببرد و به راحتی نواحی مورد نظر را بتوانید مشاهده کنید. 
  • اگر کوچک‌ترین نشانه‌ای از استرس در بچه گربه دیدید، تشخیص جنسیت او را به زمانی دیگری به تعویق بیندازید.

مطالبی که شاید دوست داشته باشید:

تشخیص جنسیت بچه گربه

رنگ بچه گربه

یکی دیگر از راه‌های ساده‌تر تعیین جنسیت بچه گربه (اما کمتر قابل اعتماد)، رنگ بچه گربه است. در حالی که همه گربه‌ها بسیار شبیه به هم هستند، برخی از رنگ‌ها و نشانه‌های فیزیکی برای یک جنس خاص منحصر به فرد هستند.

گربه‌های سه رنگ تقریباً همیشه ماده هستند. بنابراین تقریباً می توانید تضمین کنید که هر گربه کالیکو نیز دختر است.

گربه‌های نارنجی یا زنجبیلی اغلب نر هستند. با این حال، این ویژگی به اندازه ویژگی سه رنگ قابل اعتماد نیست، زیرا تنها سه چهارم گربه‌های زنجبیلی نر هستند.

تعیین جنسیت گربه به کمک رنگ

 

رفتار - اخلاق

وقتی بچه گربه‌ها بزرگتر می‌شوند، شروع به رشد شخصیت منحصر به فردشان می‌کنند. اگر حیوان خانگی عقیم نشود، تعیین جنسیت آن بر اساس ظاهر و رفتار آسان‌تر خواهد بود. هنگامی که گربه‌ها عقیم شوند، تفاوت رفتاری آشکاری بین جنسیت‌ها وجود ندارد.

بچه گربه‌های نر ممکن است با نزدیک شدن به بلوغ جنسی شروع به پرسه زدن کنند. آن‌ها همچنین ممکن است به دنبال تعیین قلمرو خود باشند و برای این کار شروع به ادرار کردن در نواحی مختلف خانه کنند. همچنین بچه گربه‌های نر ممکن است بی‌قرارتر و پرخاشگرتر باشند.

بچه گربه‌های ماده (گاهی حتی در چهار ماهگی) ممکن است در زمان تولید مثل، شروع به صداهای و رفتارهای جنسی برای جلب توجه گربه‌های نر کند. پس با توجه به این نکته، هر چه زودتر بچه گربه خود را عقیم کنید (زمان استاندارد برای این کار پنج تا شش ماهگی است، اما عقیم کردن گربه ممکن است در هفته ششم تا هشتم هم انجام شود).

برخی از صاحبان گربه‌ها ادعا می‌کنند که گربه‌های نر نسبت به ماده‌ها دوستانه‌تر و صمیمی‌تر رفتار می‌کنن. اما این تفاوت به هیچ وجه جهانی نیست و شخصیت‌های گربه تقریباً به اندازه شخصیت‌های انسان متفاوت است.

گربه بالای درخت

چند نکته مهم براساس سایت thesprucepets:

  • گربه‌ای که زایمان کرده است به احتمال زیاد نوک سینه‌های بصری واضحی دارد (اگرچه هم نر و هم ماده نوک سینه دارند).
  • ماده‌هایی که از زمان تولید مثل عبور می‌کنند ممکن است مقدار کمی ترشحات مخاطی واژن داشته باشند و یک گربه باردار شکم کمی آویزان و متورم داشته باشد.
  • گربه‌های عقیم شده رفتارهای معمولی نر یا ماده را نشان نمی‌دهند. نرهای عقیم‌شده معمولاً منفعل‌تر از نرهای «کل» هستند و ماده‌های عقیم‌شده به گرما نمی‌روند.

اگر شما هم نکته‌ای در مورد تشخیص جنسیت گربه میدانید، حتما در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.