به عنوان یک صاحب حیوان خانگی، شما مسئول پت خود هستید و باید به خوبی از آنها مراقبت کنید. نگهداری از حیوان خانگی شامل تغذیه، مراقبت، بهداشت و سلامت حیوان خانگی می‌شود. اگر ۳ مورد اول را به خوبی انجام دهید، حیوان خانگی شما بیمار و مریض نمی‌شود یا احتمال بروز بیماری در آنها کمتر می‌شود. اما باید بدانید که با نگهداری درست حیوان خانگی هم گاهی نیاز است که به دامپزشک برای چکاپ مراجعه کنید.


اینکه هر چند وقت یکبار به دامپزشک مراجعه کنید سوالی است که می‌خواهیم پاسخ آنرا به شما بدهیم. چکاپ دوره‌ای حیوان خانگی توسط دامپزشک هر چند وقت یکبار باید انجام شود. پاسخ این سوال به نوع حیوان خانگی، سن حیوان و عوامل دیگری بستگی دارد که در ادامه به معرفی آنها میپردازیم.

 

گربه و سگ چند بار باید به دامپزشک مراجعه کنند؟

سگ و گربه زیر یک سال:

این سوال بستگی به سن سگ و گربه دارد. سگ و گربه ای که سن پایینی دارند برای اطمینان از سالم ماندن خود به تعدادی واکسن نیاز دارند. پس وقتی سگ یا گربه شما کوچک هستند باید توسط دامپزشک سگ و گربه معاینه شود و واکسن های لازم را دریافت کند. معمولا هر سه تا چهار هفته یکبار (تا سن 4 ماهگی) باید به دامپزشک مراجعه کنند.

سگ و گربه بالغ:

اما برای سگ‌هایی که به بلوغ رسیدند معمولا سالانه یک بار نیاز به معاینه و چکاپ دارند. پس از مراجعه به کلینیک، دامپزشک سگ و گربه شما را معاینه کرده و در صورت نیاز رژیم غذایی و تقویتی های لازم را برایش تجویز می‌کند.
در صورتی که حیوان دچار بیماری خاصی شده باشد، می‌توان با آزمایش متوجه شد و از پیشرفت آن جلوگیری کرد.

سگ و گربه مسن و پیر:

با افزایش سن سگ ها و گربه های و ورود آنها به دوره پیری، احتمال بیمار شدن آنها بیشتر می‌شود. پس لازم است که سیکل معاینات دامپزشکی را بیشتر کنیم. بهتر است برای سگ ها و گربه های بالای 10 سال، سالانه 2 بار به دامپزشک مراجعه کنید.


هنگام مراجعه به دامپزشک، هر تغییری را که در حیوان خانگی خود دیده اید به دامپزشک بگویید.

به عنوان مثال:
اگر گربه شما آب بیشتری می نوشد یا سگ شما دیگر از پیاده روی روزانه خود هیجان زده نیست. اینها می توانند نشانه های یک مشکل جدید مانند بیماری کلیوی یا آرتریت باشند.

ویزیت و معاینه گربه توسط دامپزشک

 

پرندگان چندبار باید به دامپزشک مراجعه کنند؟

در بین تمام حیوانات خانگی، پرندگان نیاز بیشتری به مراجعه مداوم و چکاپ دامپزشکی دارند. زیرا پرندگان معمولا تمایلی به بروز بیماری ها و مشکلات سلامتی خود ندارند و شما نمی‌توانید به راحتی تشخیص دهید که پرنده شما بیمار است یا خیر.
بهتر است هر 3 الی 4 ماه یکبار به دامپزشک مراجعه کرده و از او بخواهید که پرنده شما را معاینه کند.

تعداد دفعات معاینه دامپزشکی جوندگان

خرگوش، همستر و سایر جوندگان جوان باید عقیم شوند تا دچار مشکلات سلامتی یا رفتاری در آینده نشوند. پس ابتدا لازم است که آنها را عقیم کنیم، بعد از آن می‌توانیم به صورت دوره‌ای و سالانه به دامپزشک مراجعه کنیم. سالی یک بار خوب است.
اما برای جوندگان مسن تر که احتمال بیمار شدن در آنها بیشتر از هر زمان دیگری است، باید زود به زود به دامپزشک مراجعه کنید و از مشاوره دامپزشکی دوره ای استفاده کنید.

دامپزشک در حال معاینه خرگوش

اگر دسترسی به دامپزشک وجود نداشت چه کار کنیم؟

گاهی اوقات ممکن است به خاطر مشغله کاری، مسافرت و هر دلیلی دسترسی به دامپزشک نداشته باشید، پس در چنین مواقعی اگر حیوان خانگی شما مریض شود چه کاری باید کرد. نگران نباشید، استفاده از سرویس دامپزشک آنلاین به شما این امکان را می‌دهد که به صورت 24 ساعته از مشاوره دامپزشک و متخصص بهره ببرید. فقط کافیست اطلاعات حیوان خانگی مانند: سن، جنسیت، سوابق بیماری، نوع حیوان خانگی و تغذیه حیوان را به دامپزشک بدهید و دامپزشک به شما کمک کند.
فرقی نمیکند که حیوان خانگی شما پرنده است، جونده است یا سگ و گربه، سرویس دامپزشک آنلاین به شما کمک میکند تحت هر شرایطی از سلامت پت خود آگاه شوید.

 

چند نکته مهم درباره مراقبت از حیوانات

  1. مهم نیست که از چه نوع حیوانی خانگی مراقبت می‌کنید، سعی کنید رفتارها و زبان بدن حیوان خود را بشناسید. این کار به شما کمک میکند تا با تغییر رفتارش بفهمید که ممکن است بیمار شده باشد.
  2. در صورتی که حیوان شما رفتارش تغییر کرده و بی حال و خسته است ممکن است بیمار شده باشد، پس لازم است با یک دامپزشک مشورت کنید.
  3. یادتان باشد تشخیص به موقع می تواند از بسیاری از مشکلات سلامتی در حیوان خانگی شما جلوگیری کند.
  4. حیوان خانگی پیر و مسن نیاز به بررسی و چکاپ دوره‌ای بیشتری دارند. پس لازم است که حواستان را بیشتر متوجه سلامتی آنها کنید.
  5. مراجعه منظم به دامپزشک می تواند به حیوان خانگی شما کمک کند تا حد ممکن سالم بماند. بنابراین این اطلاعات را در ذهن داشته باشید و در صورت نیاز پت خود را برای معاینه نزد دامپزشک ببرید.
  6. برای اینکه حیوان خانگی‌تان برای رفتن به کلینیک دامپزشکی عادت کند می‌توانید از یک کریر (باکس حمل و نقل) استفاده کنید و داخل باکس تشویقی قرار دهید تا حیوان شما با رقبت داخل آن برود.