عروس هلندی یه طوطی کوچولو و خوشگل و باهوشه که طیف متنوعی از میوه‌ها، دانه‌های خوراکی و سبزیجات رو می‌تونه بخوره. اما برخی غذاها هستن که برای این پرنده زیبا خطرناک و مضر هستن و به هیچ وجه نباید بهش داده بشه. در ادامه در مورد غذاهای ممنوع برای عروس هلندی بیشتر صحبت میکنیم.

بهترین رژیم غذایی برای عروس هلندی چیه؟

غذای عروس هلندی باید متنوع باشه تا تمام نیازهای تغذیه‌ای این پرنده رو تامین کنه.

پلت خوراکی که به صورت تجاری و آماده در بازار وجود داره بهترین منبع تغذیه‌ای عروس هلندیه و باید حدود6- الی 70% از رژیم غذاییش رو تشکیل بده.

بعد انواع دانه‌های خوراکی مثل ارزن، تخم آفتابگردان، کینووا و ... رو می‌تونید جداگانه یا به صورت ترکیبی بهش بدید.

میوه ها و سبزیجات تازه که در بالا توضیح دادیم هم حتما باید بخشی از رژیم غذایی عروس هلندی رو تشکیل بدن.

 

لیست غذاهای خطرناک و مضر برای عروس هلندی

خیلی از غذاهایی که تو اکثر خونه‌ها پیدا می‌شن برای عروس هلندی خطرناک و حتی مرگ آور هستن و حتی در مقدار کم هم نباید بهشون داده بشه.

 

1-آووکادو

برگهای آووکادو حاوی پرسین است که اگه توسط پرنده خورده بشه باعث آسیب  و صدمه قلبی، مشکل تنقسی، ضعف و بیحال و حتی مرگ ناگهانی می‌شه.

آووکادو

 

2-کافئین

نوشیدنی‌های کافئین دار مثل قهوه، چای و .... به خاطر طعم و عطر خوب و انرژی بخشی که دارن برای ما آدما خیلی محبوب هستن. اما همین نوشیدنی‌ها برای اکثر پرنده‌ها مثل عروس هلندی سمی و خطرناک هستن. حتی خوردن یه قلب از این نوشیدنی‌ها می‌تونه باعث افزایش ضربان قلب، ایجاد آریتمی قلبی و بیش فعالی و صدمات قلبی جبران ناپذیر در پرنده بشه.

 

3-شکلات

شکلات هم علیرغم طعم و بوی مطبوعی که برای ما داره جزء غذاهای ممنوع برای عروس هلندی به حساب میاد. شکلات حاوی تئوبرومین و کافئین هست که باعث اسهال و استفراغ، افزایش ضربان قلب، شوک و تشنج و حتی مرگ در عروس هلندی بشه.

 

4-هسته میوه ها و دانه‌‌های سیب

در حالی که اکثر میوه‌ها برای عروس هلندی بی ضررر هستن، اما هسته میوه‌ها (مثل گیلاس، زردآلو، هلو و آلو) و دانه‌های سیب و هلو و ... برای پرنده خطرناک هستن.

این هسته‌ها حاوی مقادیر اندکی ماده سمی هستن که در صورتی که توسط پرنده خورده بشن می‌تونن سلامتی‌ش رو به خطر بندازن. پس قبل از دادن میوه به عروس هلندی تمامی هسته‌ها و دانه‌ها رو جدا کنید.

 

5-سیر و پیاز

سیر و پیاز چه به صورت خام یا پخته برای عروس هلندی خطرناک و مضره و نباید اصلا بهش داده بشه. پیاز حاوی ترکیبات گوگردیه که اگه توسط پرنده جویده بشه می‌تونه به سطح دهان، مری یا چینه دان پرنده آسیب بزنه و ایجاد زخم کنه. پیاز حتی با آسیب زدن به گلبول های قرمز می‌تونه باعث کم خونی در پرنده بشه.

سیر هم حاوی ماده شیمیایی به اسم آلیسین است که باعث کم خونی و ضعف در پرنده میشه.

سایر غذاهای مضر و غیرمجاز برای عروس هلندی عبارتند از:

  • الکل
  • قارچ
  • نمک  و غذاهای شور
  • غذاهای فست فودی
  • غذاهای چرب و پرادویه
  • سیب زمینی خام

 

چه غذاهایی برای عروس هلندی بی‌ضرر و مفیده؟

خوشبختانه به جز موارد بالا، طیف متنوعی از میوه ها و سبزیجات رو می‌تونید با خیال راحت به پرنده کوچولوتون بدید. در واقع، میوه‌ها و سبزیجات تازه باید بخشی از رژیم غذایی پرنده رو تشکیل بدن و برای سلامتی‌شون بسیار مفیدن.

در این قسمت میتوانید با برخی از میوه‌های مفید توصیه شده توسط سایت animal.mom.com‌ مشاهده کنید:

انجیر، گریپ فروت، کیوی، ملون، سیب، زردآلو، انبه، توت فرنگی، گلابی، نارگیل، موز، گیلاس و هلو

برخی از سبزیجات تازه و حبوبات که عروس هلندی می‌تونه بخوره عبارتند از:

گوجه، سیب زمینی پخته، حبوبات پخته (عدس، لوبیا و ...)، برنج پخته (سفید یا قهوه‌ای)، ذرت، کلم بروکلی، کدوحلوایی، نخودفرنگی، خیار، هویج و برگ هویج و لوبیا سبز

علاوه بر این، گیاهان و برگهای خوراکی مثل ریحان، جعفری، برگ هویج و ساقه و برگ گل قاصدک هم جزء غذاهای مفید برای عروس هلندی هستن.

 

پیشنهاد میکنم مقاله ماکارونی برای سگ را هم مطالعه کنید.