خب، امروز می‌خوایم کمی بیشتر در مورد گربه پرشین یا گربه اشرافی ایرانی با هم صحبت کنیم. همونطوری که می‌دونین گربه پرشین دومین نژاد محبوب گربه‌ها در جهانه. شاید براتون این سوال پیش بیاد که اولیش پس چی؟

معمولا توی نمره‌دهی به نژادها، نژاد سیامی کاپ قهرمانی رو برنده می‌شه و صدر جدول قرار می‌گیره، که به زودی راجع به اونا هم مفصل گپ می‌زنیم اما توی این مطلب می‌خوایم ببینیم گربه‌های پرشین چه ویژگی‌هایی دارن و انواع اون‌ها رو یاد بگیریم. 

 

داستان گربه پرشین کت چیست؟

گربه‌ی پرشین شهرت جهانی داره ولی چی شد که این گربه ایرانی کل دنیا رو فتح کرد؟

اولین بار یه جهانگرد ایتالیایی به اسم Pietro Della Valle که طی پنج سال زندگیش در ایران عاشق این دوست داشتنی‌ها شده بود به اروپا بردشون.

این جریان برمی‌گرده به سال ۱۶۲۶؛  اما اقای پیترو هدفش خرید و فروش گربه‌ها نبود بلکه چندین پرشین کت رو برای نگهداری با خودش برده بود. اینطوری بود که تا حدود ۲۵۰ سال بعد گربه‌های پرشین هنوز اونقدر مشهور نشده بودن. تا اینکه دست تقدیر ملکه ویکتوریا رو صاحب دو قلاده گربه‌ی پرشین کرد و نگهداری از گربه‌ی اشرافی بین ثروتمندان اروپایی رسم شد. این نژاد از گربه از همون زمان قیمت بالایی داشت و نوع آبیش از همه گرون‌تر بود.

 

ویژگی‌های ظاهری Persian Cat

 سایز و جثه:

گربه‌ی نر پرشین معمولا به خاطر وزنش که حدود ۵ کیلوگرم هست جزء گربه‌های درشت و گربه‌ی پرشین ماده که بین ۳.۵ تا ۵ کیلوگرم هست جزء دسته‌ی متوسط محسوب می‌شن.

 

رنگ چشم:

رنگ چشم پرشین کت با توجه به رنگ موهاشون متفاوت هست که شامل رنگ‌های آبی، سبز، مسی، فندوقی هست.

 

طول عمر:

طول عمر پرشین ۸ الی ۱۱ سال در نظر گرفته می‌شه که البته شرایط نگهداریش هم توی طول عمرش خیلی مهم و تاثیرگذار هست.

 

فیزیک:­­

سر گرد، چشم‌های درشت، گوش‌های کوچیک، بینی پخ، گردن کوتاه، بدن کوتاه و پرحجم، دم کوتاه، موهای بلند و پرحجم

 

گربه پرشین

بیماری‌های شایع پرشین کت چه بیماری هایی هستن؟

  1. به خاطر شکل بینیشون بیشتر از سایر نژادها دچار بیماری تنفسی می‌شن، همینطور بیماری‌های چشمی هم بین این نژاد شایع هستش.
  2. شاید براتون جالب باشه که بدونید شکل بینی پخ این نژاد به خاطر یه جهش ژنتیکی به این شکل در اومد و پرورش‌دهنده‌های گربه‌های پرشین، از این شکل بینی پخ بیشتر خوششون می‌اومد پس سعی کردن همون گونه‌ای که بینی پخ داشت رو بیشتر پرورش بدن.
  3. نوعی بیماری قلبی وجود داره که به صورت ژنتیکی در این نژاد شایعه، برای همین خیلی مهمه که هر ۶ ماه یه بار پیش دامپزشک ببریدشون تا ویزیت بشن.

گربه پرشین در دنیا چه انواعی دارد؟

خب حسابی دلتون رفت؟ هنوزم دلتون می‌خواد وقتی از خواب بیدار می‌شید یه دونه از این گوگولی‌ها کنارتون گلوله شده باشه و خواب باشه؟ بیایید ببینیم که انواع گربه پرشین چی هست تا راحت‎تر یکی رو برای نگهداری انتخاب کنیم.

 

به طور کلی گربه‌های پرشین بر اساس رنگ و ظاهرشون به این دسته‌ها تقسیم می‌شن:

  •  گربه‌ پرشین با رنگ خالص
  •  گربه‌ پرشین نقره ای و طلایی
  • گربه‌ پرشین خاکستری و دودی
  • گربه‌ پرشین تبی
  • گربه‌ پرشین پارتی کالر
  • پرشین کت دو رنگ
  • گربه‌ پرشین هیمالین
  • گربه پرشین کلاسیک یا عروسکی
  • گربه پرشین فلت و سوپرفلت

 

رژیم غذایی گربه پرشین باید چگونه باشه؟

خب برای اینکه پرشینتون در شرایط خوبی باشه لازم هست که تغذیه‌اش رو زیر نظر داشته باشید. چرا؟ چون همونطوری که گفتیم این نژاد خیلی نژاد فعال و پرتحرکی نیست. پس هم نقش تغذیه‌اش و نوع غذایی که مصرف می‌کنه و هم میزانی که می‌تونین تحریکش کنین تا بازیگوشی کنه، توی سلامتیش خیلی مهم می‌شه. بچه‌ها ما یه مطلب کامل در مورد غذای پرشین کت داریم که می‌تونین اینجا بخونینش.

انواع گربه های پرشین

نگهداری و مراقبت از پرشین کت چگونه انجام میشه؟

اگه گربه‌ی پرشین دارید یا دارین برنامه‌ می‌ریزین برای داشتنش، یادتون باشه مراجعه‌ی مرتب به دامپزشک یکی از چیزهایی هست که باید حواستون بهش باشه. چون علاوه بر واکسن‎هاش، ویتامین‌های ضروریش هم بهش داده ‌می‌شه.

 

مراقبت از موهای گربه پرشین

موهای بلند این دوست‌هامون باید هر روز شونه بشن اما چرا اینقدر شونه زدن موهاش مهمه؟ همونطوری که گفتیم موهای این نژاد خیلی بلند و زیاد هست. با شونه زدنش کمک می‌کنید که موهایی که در حال ریزش هستن جدا بشن. گربه‌ی شما با لیسیدن خودش از پس اینکار به خوبی بر میآد ولی ممکن هست که گلوله‌های مویی که تشکیل می‌شه رو بخوره و هضم غذاش و در نتیجه سلامتیش با مشکل مواجه شه.

 

علاوه بر این اگه مرتب به شونه‌ زدن موهاش نرسید، موهاش گره می‌خورن و نمدی می‌شن، همچین فضایی، محیط خوبی برای زندگی کک و حشره‌های موذی دیگه هست. قدم اول توی این انتخاب که می‌تونیم حیوون خونگی داشته باشیم یا نه، مسئولیت پذیریه، پس اگه زمان یا حوصله کافی برای اینکار رو نداریم بهتره وقتی که توی شرایط بهتری هستیم داشتن حیوون خونگی رو تجربه کنیم. خب برای اینکه گربه‌تون به شونه زده شدن عادت کنه باید اینکار رو از ماه‌های اول شروع کنید.

 

مراقبت از پنجه های گربه پرشین

ناخن های گربه‌ی شما هر دو هفته یکبار باید کوتاه بشه، که برای راحت بودن خودتون و گربه‌اتون خوبه که این عادت رو به همراه تمیز شدن گوش‌ و چشم‌هاش از بچگی درش ایجاد کنین.

 

مراقبت از چشم‌های گربه پرشین

چشم‌ گربه‌ها اشک آوری داره ولی میزان این اشک‌آوری توی گربه‌های مختلف و با توجه به فصل، متفاوت هست که خب چشم پرشین ‌کت‌ها اشک‌آوری زیادی داره. لازم هستش که چشم‌های گربه هر روز با دستمال نرم مرطوب شده تمیز بشه چون اگه به مدت طولانی روی صورتش باقی بمونن تمیز شدنشون خیلی سخت می‌شه و گاهی دائمی باقی می‌مونن.

 

مطالب مرتبط: