گربه‌ها تو هر کوچه و محله‌ای زندگی می‌کنن و تنوع رنگ و ظاهر خیلی زیادی دارن، حتی گربه های موبلند و چندرنگ زیبا هم بین این گربه‌ها دیده می‌شن. شاید براتون سوال پیش اومده باشه که نژاد این گربه‌ها چیه و آیا اصلا این گربه ها نژاد خاصی دارن؟ در ادامه در این مورد بیشتر صحبت می‌کنیم.

آیا گربه های خیابانی نژاد خاصی دارن؟

وقتی در مورد گربه نژاددار صحبت می‌کنیم یعنی این گربه و پدر و مادرش و چندین نسل قبلترش همگی از یک نژاد  مشخص بودن. تنها در این صورته که می‌شه اون گربه رو به عنوان یه نژاد خالص در نظر گرفت.

گربه‌های خیابانی به صورت آزاد و رها تو کوچه و خیابون و پارک زندگی می‌کنن و به محض بلوغ هم با هر گربه‌ای که در همون حوالی باشه جفتگیری می‌کنن.

در طی این جفتگیری‌ها حتی دیده شده که یه گربه خیابانی با یه گربه مثلا نژاد پرشین که گاهی از خونه بیرون می‌رفته هم جفتگیری کرده؛ اما بچه‌های اونا به هیچ وجه پرشین محسوب نمی‌شن و ترکیب نژادی هستن.

به همین دلیله که گاهی بین گربه‌های خیابانی، گربه‌هایی با ظاهر گربه‌های نژاددار می‌بینیم و همین موضوع باعث تنوع بالای رنگ و ظاهر این گربه ها شده. اما به دلیل اینکه جفتگیری این گربه‌ها تحت نظارت و طبق اصول نبوده نمی‌شه نژاد اونا رو مشخص کرد و به همین دلیل گربه های خیابانی نژاد خاصی ندارن.

 

گربه نژاد دی اس اچ چیست؟

دامپزشکان و متخصصین، گربه‌هایی که تو خیابون زندگی می‌کنن رو به طور کلی گربه های دی اس اچ DSH می نامن. همین موضوع باعث شده خیلی‌ها به اشتباه تصور کنن که DSH اسم نژاد این گربه هاست؛ در صورتی که این طور نیست.

DSH مخفف عبارت Domestic Short hair cat یا به عبارتی گربه شورت هیر یا موکوتاه خانگیه و طیف وسیعی از گربه ها رو شامل می‌شه. در واقع اگه گربه‌ای در زیرمجموعه نژادهای خالص گربه قرار نگیره معمولا اون رو دی اس اچ می‌دونن.

 

 

موبلند و مو متوسط گربه DSH

گفتیم که دی اس اچ به معنی گربه موکوتاه خونگیه؛ اما همونطور که خودتون هم تا حالا دیدید گربه های خیابانی موبلند و مو متوسط هم وجود دارن.

ازونجایی که اصطلاح دی اس اچ برای گربه های خیابانی به طور کلی استفاده می‌شه به این گربه‌های موبلند گاهی گربه DSH موبلند و گربه DSH مو متوسط می‌گن.

اما اگه دقیقتر بخوایم صحبت کنیم باید به گربه موبلند و مو متوسط خیابانی به ترتیب بگیم:

  • DLH مخفف عبارت Domestic long-hair cat به معنی گربه موبلند خانگی
  • DMH مخفف عبارت Domestic Medium-hair cat به معنی گربه مو متوسط خانگی

پس یاد گرفتیم که گربه های خیابانی به 3 دسته گربه DSH، DMH و DLH تقسیم می‌شن.

 

مطلب مرتبط:

تربیت و نگهداری گربه های DSH چه فرقی با گربه‌های نژاد دار داره؟

واقعیت اینه که نگهداری از این گربه‌ها تفاوت خاصی با بقیه گربه‌ها نداره. این گربه‌ها هم با نگهداری خوب، تغذیه مناسب و عشق و محبت می‌تونن تا سالها (حتی بیش از 20 سال) در کنار شما زندگی کنن. حتی خیلی‌ها اخلاق و رفتار این گربه‌ها رو بیشتر می‌پسندن و تمایل بیشتری به نگهداری از اونا دارن.

 با این حال نسلها زندگی تو خیابون باعث شده گربه‌های دی اس اچ یه سری ویژگی‌های بارز داشته باشن؛ مثلا:

  • گربه‌های دی اس اچ معمولا خیلی پرانرژی، شیطون و بازیگوش هستن.
  • اکثر گربه‌های دی اس اچ هوش بالایی دارن و توانایی حل مساله خوبی دارن.
  • هرچند گربه های DSH هم بغلی و خرخرو هستن و از نوازش لذت میبرن، اما مثلا به اندازه گربه‌های پرشین بغلی و بی تحرک نیستن و کمتر می‌بینید که همش یه گوشه لم داده باشن.

یه نکته مثبت این گربه‌ها هم اینه که اتفاقا به خاطر ترکیب نژادهای متعدد، این گربه‌ها از سلامت بالایی برخوردارند و مثل گربه‌های نژاد خالص در معرض ابتلا بیماری‌های نژادی مختلف قرار ندارن. پیشنهاد میکنم مقاله «چطور با سگ های ولگرد دوست شویم» را هم مطالعه کنین.