نواله به معنی گلوله خمیره و برخی صاحبان سگ به ویژه برای تغذیه سگهای گله و نگهبان از نواله استفاده می‌کنن. اما نواله اصلا چیه و چطور درست می‌شه؟ آیا نواله برای سگ غذای مناسبیه و می‌تونه پاسخگوی نیازهای تغذیه‌ایش باشه؟ در ادامه با ما همراه باشید تا در این مورد بیشتر صحبت کنیم.

نواله چیست و چطور درست می‌شه؟

نواله یعنی گلوله خمیر و از ترکیب انواع آرد (معمولا جو) با کمی آب درست می‌شه. شاید صاحبان سگهای خانگی کمتر اسم نواله برای سگ رو شنیده باشن، اما دامداران و روستاییانی که از سگ های بزرگ و بومی مثل سرابی، سنگسر، قدرجونی و ... برای نگهبانی، مراقبت از گله و ... استفاده می‌کنن با این نوع غذا کاملا آشنا هستن.

طرز تهیه نواله به این صورته که انواع نان یا آرد جو یا گاهی گندم (در برخی موارد نان خشک) را با کمی آب ترکیب می‌کنن تا به صورت خمیر دربیاد.

بعد با دست اونا رو به شکل گلوله‌های خمیری در میارن و با توجه به وزن سگ در هر وعده 400 گرم تا حتی 1 کیلوگرم از اونو به سگ می‌دن. برای تغذیه توله سگها هم اغلب به جای آب از شیر استفاده می‌کنن. در واقع میشه گفت که نواله نوعی غذای خشک سگ به شمار میره.

برخی دامداران که بیشتر به تغذیه سگشون رسیدگی می‌کنن موقع درست کردن نواله کمی روغن دنبه، روغن حیوانی یا کشک هم اضافه می‌کنن تا غذایی مقوی‌تر به سگشون داده باشن.

 

آیا نواله برای سگ مفیده و ارزش غذایی خوبی داره؟

در بسیاری از مناطق ایران، سالهای ساله که دامداران و گله داران از نواله به عنوان غذای سگ مخصوصا سگ های قوی و بزرگی مثل سگ سرابی، سنگسری، قدرجونی و ... استفاده می‌کردن و به اعتقاد خودشون هم سگهایی قوی و سالم داشتن.

اما نظر دامپزشکان در مورد نواله چیه؟

سگها همه چیزخوار هستن، اما پروتئین حیوانی و گوشت باید بخش اصلی رژیم غذاییشون رو تشکیل بده. مخصوصا سگهای فعال و پرانرژی مثل سگهای گله و نگهبان، برای تقویت و سلامت عضلات، استخوان ها و همینطور تامین انرژی روزانه‌شون به گوشت و چربی حیوانی نیاز دارن.

بهترین رژیم غذایی برای سگ باید حاوی پروتئین حیوانی (انواع گوشت)، چربی، کربوهیدرات، ویتامین‌ها و مواد معدنی باشه و در یه رژیم غذایی ایده آل کربوهیدرات تنها حدود 30% از غذای روزانه سگ رو می‌تونه تشکیل بده.

نواله همه‌ش کربوهیدراته! البته سگها می‌تونن کربوهیدرات بخورن و اون رو به قند و در نهایت انرژی تبدیل کنن؛ اما نه به عنوان تنها ماده غذایی!

پس نواله برای سگ نمی‌تونه یه غذای کامل و مقوی باشه و سگی که هرروز فقط نواله جو یا گندم می‌خوره حتما دچار سوءتغذیه و مشکلات سلامتی و انواع بیماریها می‌شه.

 

پس چرا سگهایی که نواله می‌خورن به ظاهر خیلی قوی و سالم هستن؟

نه، از لحاظ تئوری و نه از لحاظ عملی چنین چیزی ممکن نیست! تاثیر رژیم غذایی نامناسب گاهی سریع و بلافاصله مشخص نمیشه و در دراز مدت اثرات بدش رو نشون می‌ده. پس اگه سگی برای مدتی (حتی چند سال) نواله می‌خوره و در ظاهر سالمه دلیل بر خوب بودن این غذا نیست.

ممکنه این رژیم ناکافی روی طول عمر سگ تاثیر بذاره و سگی که می‌تونه حدود 10-14 سال عمر کنه بعد از 2-3 سال که به ظاهر سالم بوده بمیره. و صاحبش هم خب، هیچ وقت فکر نمی‌کنه که به خاطر دادن نواله به سگ بوده!

همینطور رژیم غذایی نامناسب می‌تونه باعث بروز انواع بیماری‌ها بشه. کربوهیدرات در بدن سگها به قند تبدیل می‌شه، اما اگه سگ بیش از حد کربوهیدرات بخوره تجمع این قند می‌تونه باعث بیماری دیابت در سگ بشه.

هرچند خیلی از دامداران مراقبت خوبی از سگهاشون می‌کنن، اما بسیاری دیگه خیلی نمی‌خوان و نمی‌تونن هزینه کنن.

پس سگ بیمار می‌شه و به خاطر عدم مراجعه به دامپزشک، عدم تشخیص به موقع بیماری و درمان مناسب خیلی زود تلف می‌شه. و باز در اینجا هم کسی شک نمی‌کنه که ممکنه دلیل بیماری‌ش همون گلوله‌های خمیری نواله باشه، درسته؟

حتی اضافه کردن روغن و کشک و ... هم اگرچه کمی بر ارزش غذایی نواله اضافه می‌کنه اما همچنان غذایی ناکافی برای یه سگ گله و نگهبان پرانرژی و فعاله.

 

چرا از قدیم از نواله برای تغذیه سگ استفاده می‌کردن؟

دلایل متعددی برای استفاده از نواله برای سگ وجود داره. شاید برای شما سوال پیش آمده باشد که آیا نان برای سگ خوب است یا نه؟ پیشنهاد میکنم مقاله نان برای سگ سایت ACK رو مطالعه کنین.

پیشنهاد میکنم مقاله ماکارونی برای سگ پتیار رو بخونین.

اول اینکه چوپانی که گله رو همراه با سگش به چرا می‌بره دسترسی کمی به مواد غذایی داره و هم برای خودش و هم برای سگش بیشتر به دنبال غذایی سیرکننده و شکم پرکنه. نان و گلوله خمیری نواله جو هم کاملا سیرکننده هستن و با خوردن کمی از اون سگ ساعتها احساس سیر می‌کنه و حتی کمی از کربوهیدرات رو می‌تونه به انرژی تبدیل کنه.

دوم بحث کاهش هزینه‌ها و ناتوانی در تهیه گوشت برای سگه. گله داران و دامدارانی که وضعیت مالی خوبی ندارن و راه امرار معاششون تنها گله داریه توان مالی کافی ندارن که هرروز به سگشون گوشت بدن. بنابراین به دنبال راهی ارزان تر برای سیر کردن شکم سگشون بودن و به همین دلیل به سمت درست کردن نواله رفتن.

سوم نبود آگاهی و عدم دسترسی به دامپزشک و اطلاعات صحیح برای نگهداری سگ. در گذشته مردم اطلاعات درستی در مورد نگهداری حیوانات نداشتن و با توجه به توصیه اطرافیان و بقیه رفتار می‌کردن. بنابراین نمی‌دونستن که نواله برای سگ کافی نیست و حتی می‌تونه در دراز مدت براش مضر هم باشه.