رژیم غذایی مناسب یکی از مهمترین موارد تاثیرگذار در سلامتی و طول عمر سگ‌هاست. به عنوان یک صاحب سگ مسئولیت پذیر، بهترین کاری که می‌تونیم برای سگمون انجام بدیم تهیه غذایی سالمه که از نظر مواد مغذی بالانس خوبی داشته باشه. اما غذای سگ در سنین مختلف با هم فرق داره و همینطور غذای سگ باردار، شیرده، عقیم شده و … با هم تفاوت‌هایی دارن و هرکدوم ویژگی‌های خاصی باید داشته باشن.

در این مطلب در مورد غذای سگ و ویژگی‌های لازم اون صحبت می‌کنیم و در مورد رژیم غذایی سگ در مراحل و سنین مختلف زندگی‌ش هم نکات مهمی رو بهتون می‌گیم.

غذای سگ چه ویژگی‌هایی باید داشته باشه؟

سگ‌ها برای زندگی سالم و سلامت به طیف وسیعی از مواد مغذی نیاز دارن. البته میزان نیاز سگ به این مواد به سن و نژاد و جثه سگ هم بستگی داره. اگه تازه سگ آوردید مطلب راهنمای خرید وسایل مورد نیاز سگ رو هم بخونید.

به طور کلی بهترین غذای سگ غذاییه که شامل موارد زیر باشه:

  • پروتئین
  • چربی
  • فیبر
  • خاکستر/ مواد معدنی مثل کلسیم، فسفر، منیزیوم، پتاسیم، آهن، مس و …
  • انواع ویتامین ‌ها (ویتامین A، B،C، D و E)

غذای خشک یا کنسروی

غذای خشک یا کنسروی؟ چه غذایی برای سگ مفید است؟

در حال حاضر غذاهای تجاری به دو شکل غذای خشک و غذای تر یا غذای کنسروی (پوچ) در بازار وجود داره.

غذای کنسروی:

خوش خوراک‌تره، اما قیمت بالاتری داره و اگه زیاد و مداوم به سگ داده بشه منجر به مشکلات دهان و دندان مثل بوی بد دهان و پوسیدگی دندان می‌شه.
همچنین این نوع غذا پس از باز شدن باید بلافاصله استفاده بشه، وگرنه به سرعت خراب می‌شه.

غذای خشک:

تمیزترین و شاید بهترین شیوه برای غذادهی به سگه. این نوع غذا به خاطر خشک بودن می‌تونه ساعت‌ها در معرض هوا باشه و خراب نشه.
همینطور جویدن غذای خشک به سلامت دندان سگ کمک می‌کنه و یه جورایی کار مسواک زدن رو برای سگ انجام میده.
غذای خشک سگ مواد مغذی بیشتری داره و به همین دلیل برای رژیم غذایی روزانه سگ مناسب‌تره.
از نظر قیمت، غذای خشک بسیار به صرفه‌تر و اقتصادی‌تره. 

با این حال دامپزشکان توصیه می‌کنن که رژیم غذایی خوب و مناسب برای سگ بهتره ترکیبی از غذای خشک و غذای تر باشه.

غذای سگ ایرانی یا خارجی؟ کدوم بهتره؟

وقتی برای خرید غذای سگ به پت شاپ آنلاین یا حضوری مراجعه کنید با قیمت‌های خیلی متنوعی روبرو می‌شید. تفاوت در قیمت انواع غذای سگ تا حد زیادی به ایرانی یا خارجی بودن محصولات ربط داره.

در حال حاضر محصولات غذای سگ ایرانی متعددی در بازار وجود داره که کیفیت قابل قبول و قیمت مناسبی هم دارن و هزینه‌های نگهداری از سگ رو پایینتر می‌آرن.

محصولات خارجی غذای سگ به خاطر اعتبار بالا و کیفیت خیلی خوبی که دارن و همینطور هزینه‌های واردات، قیمت بسیار بالاتری دارن. بعضی از پرطرفدارترین برندهای غذای سگ خارجی عبارتند از: رویال کنین، جوسرا،هپی کت و بوش.

غذای مناسب برای سگ حامله چیست؟

مدت زمان بارداری سگ بین ۵۸ تا ۶۸ روزه و سگ باردار در این دوران نیاز به رژیم غذایی بسیار مقوی و باکیفیت داره.

غذای سگ باردار باید حداقل شامل ۲۹% پروتئین و ۱۷% چربی باشه.

نکات مهم غذای توله سگ

نکات مهم غذای توله سگ

سگ مادر تا حدود سن ۸ هفتگی به توله‌ها شیر می‌ده و این شیر بهترین و کامل‌ترین منبع تغذیه‌ای برای توله‌هاست. توله‌ها از سن ۳-۴ هفتگی به بعد کم کم می‌تونن در کنار شیر مادر خوردن غذای سگ رو هم شروع کنن. برای توله‌های زیر ۸ هفته پیشنهاد می‌کنیم از غذای استارتر مخصوص سگ مادر و توله استفاده کنید.

مقدار و حجم غذای سگ در روز چقدر باید باشه؟

توله‌ها تا یک سالگی به ۳ تا ۴ وعده غذا در روز نیاز دارن. اما در یک سالگی که به بلوغ می‌رسن باید دفعات غذا خوردنش رو به دو بار در روز کاهش بدید؛ حتی بعضی نژادهای سگ با یک بار غذا در روز هم مشکلی ندارند.

حجم غذای سگ تا حد زیادی به سن، نژاد، میزان فعالیت و وضعیت سلامتی‌ش بستگی داره و به همین دلیل بهتره در این مورد با دامپزشک مشورت کنید