یکی از سوالاتی که بیشتر صاحبین گربه های خانگی از دامپزشکان تغذیه می‌پرسند این است که برای گربه ها غذای خشک بهتر است یا غذای تر و اینکه بهتر است غذای خشک به گربه بدهیم یا غذای کنسروی یا تر. پاسخ به این سوال به فاکتورهای زیادی وابسته است اما درکل باید گفت که معمولا هر دو نوع غذا طوری تهیه شده اند که بتواند نیازهای روزانه گربه را به خوبی تامین کند. در این مطلب می‌خواهیم به صورت دقیق درباره مزایا و معایب غذای خشک و تر و همچنین عوامل تاثیر گذار در انتخاب آنها با شما صحبت کنیم.

معمولا پیدا کردن و تشخیص بهترین غذا برای گربه به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

  • وزن گربه شما
  • سلامتی گربه شما و سوابق بیماری آن
  • بودجه صاحب حیوان خانگی

علاوه بر این ویژگی های هر کدام از انواع غذای تجاری باعث می‌شود تا تصمیم صاحب حیوان خانگی دست خوش تغییر شود. آن هم وجود تفاوت های غیر قابل انکار بین این دو نوع غذای تجاری یعنی غذای خشک و کنسروی است.

 

تفاوت اصلی بین غذای مرطوب گربه و غذای خشک گربه چیست؟

در اینجا بخش به صورت دقیق درباره تفاوت بزرگ بین غذای مرطوب گربه و غذای خشک گربه توضیح می‌دهیم تا با آنها بیشتر آشنا شوید.


1- میزان رطوبت این دو نوع غذا

یکی از تفاوت های اصلی بین غذای خشک و کنسرو شده گربه در مقدار آب موجود در غذا است.

غذای خشک گربه تقریباً 10 درصد آب دارد و 90 درصد دیگر از مواد خشک مانند کربوهیدرات ها، چربی ها و ویتامین ها تشکیل شده است. اما در طرف دیگر مواد غذایی کنسرو شده حاوی آب بسیار بیشتری و تقریبا 70 درصد از آب تشکیل شده و 30 درصد مابقی آن از مواد مغذی دیگر.

اینجاست که وضعیت جسمانی و سلامتی گربه نقش کلیدی در انتخاب نوع تغذیه بازی میکند. در صورتی که گربه شما نیاز دارد تا در طول روز آب بیشتری مصرف کند بهتر است که از غذاهای کنسروی که آب بیشتری دارند استفاده شود.


2- فرایند ساخت

با توجه به رطوبت بالاتر در غذاهای کنسرو شده، این غذاها معمولاً با گوشت های تازه یا منجمد در ترکیب با منبع پروتئینی که از غلات تهیه می شود، ترکیب می شوند. گوشت ها با آب، چربی ها و ویتامین ها مخلوط می شوند و در قوطی قرار می گیرند، در فرآیند تولید غذای کنسروی باید پاتوژن های موجود در این مواد اولیه از بین برود تا سلامت گربه هنگام استفاده از آنها تضمین شود.

اما فرآیند تولید غذای خشک به این صورت است که غذای خشک از ترکیب و سپس پختن گوشت ها، ویتامین ها، مواد معدنی و چربی ها در دما و فشار بالا ساخته می شود که این موضوع باعث میشود برای گربه ها قابل هضم تر باشد. پس از اعمال فشار و دما به این غذا ممکن است در مرحله بعدی به آنها چربی مخصوص اسپری شود تا طعم و مزه آنها را برای گربه دلپذیر تر کند.


3- مواد تشکیل دهنده

غذای خشک گربه معمولاً حاوی کربوهیدرات بیشتری نسبت به غذای کنسرو شده است. پروتئین و چربی در کنسرو گربه می تواند نسبت به غذای خشک متفاوت تر باشد و بر اساس نوع رژیم غذایی تعیین شود. بعضی از غذاهای خشک گربه نیز میتواند حاوی پروبیوتیک های مخصوصی باشد تا به هضم غذا در سیستم گوارش گربه ها کمک کنند.

 

مطالب پیشنهادی:

 

آیا می‌شود همزمان هر دو نوع غذای خشک و تر را به گربه داد؟

اینکه به گربه خود غذای خشک بدهید، غذای کنسرو شده یا مخلوطی از هر دو به عوامل مختلفی بستگی دارد. در ادامه برخی از مزایا و معایب استفاده همزمان از هر دو نوع غذا را به شما توضیح می‌دهیم.


فواید غذای کنسرو گربه

بزرگترین مزیت کنسرو گربه، میزان آب آن است که بسیار بیشتر از غذای خشک است. گربه هایی با شرایط خاص که نیاز به مصرف آب بیش از حد معمول دارند، مانند بیماری کلیوی، دیابت یا بیماری دستگاه ادراری تحتانی، نیاز است که این نوع غذا را در برنامه خودشان داشته باشند.

علاوه بر این غذای کنسرو شده بسیار خوش طعم‌تر است و برخی از گربه‌ها غذای کنسروی را به دلیل طعم خوبش بیشتر از غذای خشک دوست دارند، به خصوص نژادهای گربه که خیلی شکمو هستند.

گربه در حال خوردن غذای کنسروی


معایب غذای کنسرو گربه

غذاهای کنسرو شده اغلب گرانتر از غذاهای خشک هستند، بنابراین ممکن است در تصمیم گیری شما نقش داشته باشد. چون میزان بودجه شما نقش مهمی در انتخاب این نوع غذا دارد.

عیب بزرگ این نوع غذا این است که پس از باز شدن، مواد غذایی کنسرو شده 24 ساعت ماندگاری دارند و باید در یخچال نگهداری شوند. اگر تحت هر شرایطی گربه شما غذای تر را نخورد و یا نیمه کاره بخورد مجبور هستید که آن را یا در یخچال نگه دارید یا اینکه دور بریزید. بیرون گذاشتن مواد غذایی کنسرو شده در فضای خارج از یخچال آنه هم به مدت طولانی ممکن است باعث جذب آلودگی های محیط شود و فاسد شده و در نتیجه باعث ناراحتی دستگاه گوارش گربه شود.


فواید غذای خشک گربه

غذای خشک گربه ارزان‌تر از غذای کنسرو شده است، بنابراین افرادی که بودجه زیادی دارند یا کسانی که به گربه‌های محلی غذا می‌دهند می‌توانند این گزینه را انتخاب کنند.

غذای خشک نیز لازم نیست در یخچال نگهداری شود و می‌توان آن را  برای مدت طولانی تری در یخچال نگهداری کرد. یکی دیگر از مزایای غذای خشک گربه این است که میتوان از آنها به عنوان تشویقی در اسباب بازی گربه استفاده کرد.

گربه در کنار ظرف غذای خشک


معایب غذای خشک گربه

مطالعات نشان داده است که بین چاقی و تغذیه با غذای خشک گربه ارتباط مستقیمی وجود دارد. ممکن است به این دلیل باشد که بسیاری از گربه‌هایی که غذای خشک می‌خورند، صاحبان آن‌ها متوجه نمی‌شوند که گربه‌هایشان واقعاً در یک روز چقدر غذا می‌خورند.

گربه‌های مسن‌تر مبتلا به بیماری‌های دهان و دندان نیز ممکن است برای جویدن غذای خشک مشکل بیشتری داشته باشند.

 

نکاتی درباره تغذیه همزمان گربه با غذای خشک و کنسروی

برای اینکه همزمان بتوان معایب این دو نوع غذای گربه را پوشش داد بهتر است ترکیبی از این دو را انتخاب کرد. این موضوع برای گربه هایی که نیاز به مصرف روزانه آب زیادی دارند اما از خوردن غذای خشک هم لذت میبرند میتواند گزینه عالی باشد.

با مخلوط کردن آنها با هم یا دادن کنسرو در یک وعده غذایی و دادن غذای خشک گربه در وعده ای دیگر میتوان مزایای هر دونوع غذا را با هم استفاده کرد.

اگر به دنبال ترکیب غذای مرطوب گربه و غذای خشک گربه هستید، با دامپزشک خود صحبت کنید تا بهترین و متعادل ترین برنامه غذایی را متناسب با وضعیت گربه شما ارائه کند. دامپزشک می تواند به شما کمک کند تا محاسبه کنید که گربه شما چقدر باید بخورد و چگونه دو گزینه غذایی را تقسیم کنید.

هر نژاد گربه ویژگی های متفاوتی دارد و مقدار تغذیه آن در روز به سن‌اش، وضعیت فعلی بدن گربه و وجود هر گونه بیماری زمینه ای بستگی دارد.

 

نکته هنگام خرید و انتخاب غذا

هنگام خرید حتما برچسب پشت بسته را بخوانید تا مطمئن شوید که مواد اصلی که در ابتدا ذکر کردیم را داشته باشد. وجود گوشت برای گربه ها در غذاهای تجاری لازم است زیرا گربه ها گوشت خوار اجباری هستند و نیاز به یک رژیم غذایی با پروتئین بالا دارند که مقدار مناسبی از اسیدهای آمینه ضروری و اسیدهای چرب را تامین کند.

 

امیدوارم با خواندن این مطلب با تفاوت های غذای خشک و کنسروی گربه بیشتر آشنا شده باشید و بتوانید بر اساس نیاز گربه خودتان، بهترین نوع غذا را انتخاب کنید یا حتی ترکیبی از این دو را برای استفاده در رژیم غذایی گربه استفاده کنید.

 

منبع: petmd.com