بولداگ یکی از نژادهای محبوب و شناخته شده سگ است که اصالتا بریتانیایی است. نام این نژاد سگ‌ها از شغل قدیمی آنها نشأت میگیرد؛ این سگ در روزگار قدیم به عنوان طعمه ای برای گاوهای نر استفاده میشد تا حواس آنها را پرت کنند. در این مقاله میخواهیم درباره تفاوت های ظاهری،‌ خلق و خو، جثه و ویژگی های بولداگ انگلیسی و بولداگ آمریکایی بپردازیم. پس با من همراه باشید تا به شما درباره این دو نوع سگ بیشتر توضیح بدم.

قبلا توی مقاله بولداگ انگلیسی یا بریتیش بولداگ درباره این سگ توضیح دادم که میتونین اون مطلب مطالعه کنید؛ اما شاید اطلاعات کمی درباره بولداگ آمریکایی با امریکن بولداگ گفته باشم. پس بزارید کمی درباره تاریخچه و بکگراند این دو سگ صحبت کنم.

 

تاریخچه سگ های بولداگ آمریکایی و انگلیسی

همانطور که در می‌دانید، هر دو سگ از نوادگان بولداگ قدیمی انگلیسی هستند، نژادی که تاریخچه آن مورد بحث است. برخی معتقدند این سگ موجودی بزرگ و ماستیف مانند بوده که یونانیان باستان از آن در نبرد استفاده می کردند، در حالی که برخی دیگر می گویند این سگ از نسل سگ های جنگی است که توسط قبایل بومی کوه های قفقاز استفاده می شد.

اما چیزی که مهمه اینه که بریتانیایی ها در زمان های قدیم، از آنها به دلیل شخصیت وحشیانه و رفتار شجاعانه شان استفاده میکردند. یکی از دلایلی که نام این نژاد سگ بولداگ گذاشته شده است این است که به دلیل شجاعت و قدرتی که داشته از آنها برای شکار گاوهای نر استفاده می‌کردند.

امروزه، بولداگ ها به اندازه اجدادشان وحشی و تهاجمی نیستند. خلق و خوی تهاجمی آنها تا حدود زیادی کاهش یافته است و این نژاد بیشتر به یک حیوان خانگی تبدیل شده است، اما بولداگ ها همچنان قدرت و شجاعت خود را حفظ کرده اند.

 

چشم‌انداز کلی از تفاوت‌های این دو سگ

بولداگ آمریکایی

بولداگ انگیسی

 متوسط قد سگ بالغ: 50 تا 70 سانتی متر متوسط قد سگ بالغ: 30 تا 40 سانتی متر
وزن متوسط سگ بالغ: 30 تا 58 کیلوگرم وزن متوسط سگ بالغ: 18 تا 25 کیلوگرم
طول عمر: 10 تا 16 سال طول عمر: 8 تا 12 سال
میزان به ورزش و فعالیت: 50+ دقیقه در روز میزان به ورزش و فعالیت: 20 دقیقه در روز
نیاز به مراقبت و نظافت: متوسط نیاز به مراقبت و نظافت: کم
مناسب خانواده: بله مناسب خانواده: بله
آموزش پذیری: متوسط آموزش پذیری: متوسط

 

مطلب مشابه: تفاوت بولداگ فرانسوی و انگلیسی

 

تفاوت های ظاهری بولداگ انگلیسی و آمریکایی

بولداگ های آمریکایی بسیار بزرگتر از پسرعموهای بریتانیایی خود هستند، که تا حد زیادی به این دلیل است که آنها باید به اندازه کافی بزرگ باشند تا گرازهای وحشی را از مزرعه دور کنند. آمریکایی ها در اوایل از این نژاد برای مراقبت از مزارع در برابر حمله حیوانات متجاوز استفاده میکردند. بولداگ آمریکایی می تواند تا 130 پوند (حدود 60 کیلوگرم) وزن داشته باشند و فوق العاده قوی هستند.

بولداگ‌های آمریکایی نسبت به بسیاری از نژادهای دیگر دارای بینی‌های برجسته تری هستند، اما بینی آن‌ها آنقدر پهن هست که باعث مشکلات تنفسی در این سگ شده است. با این تفاسیر این سگ کماکان میتواند تمام طول روز را کار کند و خسته نشود.

 

تصویری از سگ بولداگ آمریکایی

در طرف دیگر، بولداگ های انگلیسی که به بولداگ کلاسیک هم معروف است دیگر کارایی قدیمی خودش (شکار گاو) را ندارد و کاملا به یک حیوان خانگی تبدیل شده. بینی بولداگ انگلیسی نسبت به آمریکایی صاف‌تر (فلت) است. و همین باعث شده تا مشکل تنفسی داشته باشد. استقامت بدنی این نژاد نسبت به نوع آمریکایی کمتر است.

هر دو نژاد دارای پاهایی کمانی شکل و سینه های ستبر رو به جلو هستد و صورتشان پر از چین و چروک است. اما با این حال پوست صورت بولداگ بریتیش نسبت به آمریکن بولداگ شل تر است. پوشش بدن آنها یکسان است و دارای تنوع زیادی است.

 

تفاوت های رفتاری این دو سگ

یکی از جاهایی که این دو سگ در آن بسیار تفاوت دارند، رفتار و خلق و خوی این دو سگ است که به شدت متفاوت است.

بولداگ‌های آمریکایی بسیار فعال‌تر هستند، بنابراین اگر در طول روز آنها را به خوبی تخلیه انرژی نکنید و با آنها ورزش نکنید ممکن است دچار مشکلات رفتاری بشوند. آنها عاشق بازی هستند و به خوبی تمرین می کنند. این نژاد همیشه سعی می کند تا صاحبش را آزمایش کنند، بنابراین مهم است که موقع بازی محکم و ثابت قدم باشید.

از سوی دیگر، بولداگ انگلیسی متولد شده تا روی کاناپه دراز بکشد و تلویزیون تماشا کند. اما با این حال باید تخلیه انرژی روزانه داشته باشند تا در خانه خرابکاری نکنند.یک پیاده روی ساده روزانه برای آنها کافیست. این سگ به راحتی آموزش میبیند اما به اندازه پسر عموهای آمریکایی خود باهوش نیستند. آمریکن بولداگ ها باهوش ترند.

سگ بولداگ انگلیسی روی مبل

شباهت ها:

با این حال، هر دو تمایل دارند تا زمانی را در طول روز با صاحبشان به گشت و گذار و بازی بپردازند و مایل ها پیاده روی کنند. هر دو نژاد سگ به خوبی قابل آموزش هستند و به راحتی می توان آنها را از زمان تولگی اجتماعی کرد.

هر دو سگ رفتار خوب و دوستانه ای با بچه ها دارند، البته به شرطی که آموزش خوبی دیده باشند. بولداگ های انگلیسی ذاتا با سگ های نژاد دیگر رابطه خوبی دارند. اما آمریکایی ها برای این کار نیاز به آموزش فشرده تر و مداوم تری دارند تا رفتار بهتری از خود نشان بدهند.

 

 

تفاوت در سلامت جسمانی و بیماری ها

همانطور که گفتیم محیط و روش پرورش این دو نژاد در آمریکا و انگلیس متفاوت است. نوع آمریکایی این سگ برای شکار پرورش داده میشود و قوی تر است اما نوع انگلیسی این سگ برای زیبایی پرورش داده می‌شود. همین موضوع باعث شده است که سلامتی این دو نژاد سگ به واسطه میزان فعالیت‌شان و تفاوت های ظاهری و رفتاری باهم متفاوت باشد.

به زبان ساده، بولداگ های انگلیسی مشکلات سلامتی وحشتناکی دارند. در واقع به قدری که یک نژاد کاملاً جدید به نام بولداگ انگلیسی Olde برای رفع مشکلات آنها ساخته شد.

یکی از مواردی که قبل تر هم گفتیم مشکلات تفسی به واسطه داشتن بینی فلت است که نفس کشیدن را برای این نژاد سخت میکند. اما این همه داستان نیست، بدن گرد کوچک آنها دارای مشکلات مفصلی و اسکلتی است و معمولا دچار چاقی و سرطان می‌شوند.

در همین حال، سر آنها به قدری بزرگ است که اکثر بولداگ های انگلیسی نمی توانند به طور طبیعی متولد شوند و باید از طریق سزارین به دنیا بیایند. آنها مستعد گرمازدگی هستند و متوسط طول عمر آنها بین 8 تا 12 سال است.

بولداگ‌های آمریکایی بسیار سالم‌تر هستند (و حدود دو برابر بیشتر عمر می‌کنند)، اما بدون مشکل نیستند. آنها اغلب از دیسپلازی هیپ و سایر بیماری های مفصلی رنج می برند و اگر به درستی ورزش نکنند می توانند چاق شوند. با این حال، به طور کلی، بولداگ های آمریکایی سگ های بسیار سالم تری هستند.

 

نژادهای دیگر سگ:

 

تفاوت در بحث نگهداری و مراقبت

هیچ‌کدام از سگ‌ها به نظافت چندانی نیاز ندارند. موهای هر دو نژاد کوتاه است و زیاد دچار ریزش مو نمیشوند (البته به جز در فصل های ریزش مو). حمام کردن آنها نیز مشکل چندانی ندارد و احتمالاً تنها با یک یا دو بار حمام در سال تمیز می‌مانند.

هر دو نیاز به تمیز کردن منظم چین و چروک صورت دارند، در غیر این صورت ممکن است عفونت ایجاد شود.

در حالی که این نژادها یک نام مشترک دارند، اما سگ های بسیار متفاوتی هستند.

 

منابع: