سگ سرابی سگی قدرتمند و تنومند با اصالتی ایرانی هست که قدمتش به ایران باستان برمیگرده در کشورمون خیلی پرطرفداره. جزء گونه سگ‌های ماستیف محسوب می‌شه. به همین خاطر بعضی ها سگ سرابی رو به اسم پرشین ماستیف یا سگ ماستیف ایرانی هم می‌شناسن. به طور کلی ماستیف‌ها به جثه‌ی بزرگ، بدن عضلانی و قدرتمند، و پوزه‌ی آویزنوشون معروفن.

البته سگ سرابی نسبت به بقیه نژادهای ماستیف، پوزه‌ی جمع و جورتری داره و فقط لب پایینش یه مقدار آویزونه. زادگاه اصلی سگ سرابی، سراب آذربایجان هست که منطقه‌ای نزدیک به اردبیله و از اونجا به همه‌ی جهان رفته.

ماستیف‌ها معمولا توی لیست بزرگترین سگ‌های جهان در صدر جدول قرار می‌گیرن.

 

تاریخچه و داستان به وجود آمدن سگ سرابی

دقیق مشخص نیست که نژاد سگ سرابی از کجا و کی در سراب ایران پیدا شده ولی نظریه ها می‌گن که این نژاد از سگ‌هایی که آشوریان که توی منطقه‌ی بین‌النهرین حکمرانی می‌کردن و یا سگ‌های جنگی ایران باستان، مشتق شدن. ایرانی‌ها بین همسایگانشون به داشتن قدرتمندترین سگ‌ها معروف بودن و حتی گفته می‌شده که اونا سگ ماده‌اشون رو به حیات وحش و جنگل‌ها می‌فرستن تا با ببرها جفت‌گیری کنن! البته الان علم ثابت کرده که همچین چیزی ممکن نیست ولی این ماجرا، قدرت بالای سگ‌های ایرانی که منجر به همچین شایعاتی شده بوده رو از سال‌های دور نشون می‌ده.

مشخصات سگ سرابی اصیل چیست؟

سگ سرابی طوری پرورش داده می‌شده تا بتونه آب و هوای نامعتدل، کمبود غذا و شرایط سخت رو تحمل کنه.

با زندگی در هر دمایی می‌تونه کنار بیاد ولی هوای سرد رو بیشتر دوست داره چون همونطور که گفتیم از یه منطقه‌ی سرد به اسم سراب  میاد.

خصوصیات فیزیکی سگ سرابی

ویژگی‌های رفتاری سگ های سرابی

با توجه به مشخصات سگ سرابی این سگ از قدرتمندترین نژادهای جهانه و سگ گله محسوب می‌شه. قدرت پوژه‌اش برای گاز گرفتن بینهایت زیاده و در اصل برای نگهبانی از دام‌ها در برابر مهاجمینی مثل گرگ و خرس در کنار چوپان‌ها قرار می‌گرفته.

نگهداری سگ سرابی

این نژاد برای نگهداری در آپارتمان اصلا پیشنهاد نمی‌شه چون به یک عالمه فضای باز احتیاج داره ولی اگر حیاط بزرگی دارین می‌تونه برای تخلیه‌ی انرژی روانی و فیزیکی سگ سرابیتون مناسب باشه. در کل پیاده‌روی‌های طولانی و فعالیت زیاد توی ذات این سگ هست و بی تحرکی باعث عصبانیت، اضافه وزن و در نهایت کوتاه شدن عمرش می‎شه.

تربیت توله سگ سرابی

نژاد سرابی چه بخواد به عنوان سگ نگهبان نگهداری بشه و چه به هر دلیل دیگه ای، باید از تولگی آموزش های لازم رو ببینه و به درستی تربیت بشه تا در بزرگسالی تعلیم پذیر باشه. بنابراین از همون لحظه‌ای که توله سگ سرابی رو به خونه میارید باید تربیت و آموزششو شروع کنید.

غذای سگ سرابی چیست؟

سگ سرابی بر خلاف جثه‌ی بزرگش، نژاد کم خوراکی محسوب ‌می‌شه. ولی لازم هست که غذای با کیفیت بهش برسه چون جثه‎ی عضلانیش نیاز به پروتئین قابل هضم بالا و غذای خوب داره.

برای تغذیه سگ سرابی میتونید از غذای خشک مخصوص سگ های نژاد بزرگ استفاده کنین. اینطوری میتونین مطمئن باشین که همه ویتامین ها،پروتئین ها و مواد معدنی مورد نیاز به بدن سگتون میرسه.

بیماری سگ سرابی

بیماری‌های سگ‌های سرابی

سگ سرابی به طور کلی نژاد بی‌دردسریه و مریضی خاصی که بین سگ‌های این نژاد مشترک باشه وجود نداره. رایج ترین بیماری در بین سگ‌های سرابی دیسپلازی مفصل لگنی_ رانی هست که در ادامه، کمی بیشتر در موردش توضیح میدیم.

دیسپلازی مفصلی لگنی_رانی

این مشکل استخوانی فقط مربوط به سگ سرابی نیست و بین خیلی از نژادها مثل سگ ژرمن شپرد  رایج هست. زمانی این بیماری اتفاق می‌افته که مفصل سگ به اندازه‌ی کافی بزرگ نمی‌شه و توی استخوانش فضای خالی باقی می‌مونه که باعث در رفتگی کشکک لگنش می‌شه. میزان شدت این ماجرا بین سگ‌هایی که با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنن متفاوت هست ولی در کل می‌تونه باعث بشه که سگ نتونه به راحتی راه بره.

درمان دیسپلازی مفصل لگنی- رانی

درمان قطعی دیسپلازی مفصل لگنی-رانی بستگی به شدت وخیم بودن اوضاع سگتون داره. در مواردی که مشکل زیاد جدی نباشه، تغییر سبک زندگی سگتون می‌تونه کافی باشه.

برای مثال

تغییر رژیم غذایی
مکمل‌های غذایی
کاهش وزن
داروهای ضد التهاب
ورزش‌های مناسب
می‌تونه راهگشا باشه. اما در مواردی که مشکل سگ جدی‌تره ممکنه جراحی و عوض کردن لگن به طور کلی ممکنه لازم باشه