سگ‌ها موجوداتی بازیگوش و دوست داشتنی هستن و بازی کردن و البته جویدن بخشی از طبیعت اون هاست. البته بعضی نژادهای سگ بازیگوش‌تر از بقیه هستن، اما لازمه برای همه نژادهای سگ، اسباب بازی مناسب تهیه بشه تا هم انرژیشون تخلیه بشه، هم وسایل خونه آسیب نبینه و هم سگ شادتر و سالم‌تری داشته باشید.

در واقع، اگه سگی به اندازه کافی بازی نکنه ممکنه دچار مشکلات رفتاری زیادی بشه و هم خودش و هم صاحبش رو به دردسر بیندازه. وقتی برای خرید اسباب بازی سگ به فروشگاه مراجعه می‌کنید با تنوع بسیار زیادی از اسباب بازی مواجه می‌شید که ممکنه شما رو گیج و سردرگم کنه.

در این مطلب قصد داریم ۱۰ نوع اسباب بازی سگ پرطرفدار رو به شما معرفی کنیم که هرکدوم برای رفع نیازهای خاص سگ طراحی شدن و همه نژادهای سگ عاشق اونا هستن. 

 

کدام نوع اسباب بازی مناسب برای توله سگ است؟

توله‌ها فوق‌العاده شیطون و بازیگوشن و با هرنوع اسباب بازی خودشون رو سرگرم می‌کنن. اما توله سگ‌ها یه تفاوت عمده با سگ‌های بالغ دارن و اونم اینه که دارن دندون درمیارن! توله‌ها هم به خاطر خارش لثه‌ها و هم به خاطر اینکه با دهنشون دنیای اطراف رو میشناسن عادت به گاز گرفتن و جویدن همه چیز دارن.

بنابراین اسباب‌بازی‌های جویدنی که در بازار به اسباب بازی دندونی هم معروفه به عنوان اسباب بازی توله سگ خیلی مفید و لازمه. انواع مختلف و متنوعی از این اسباب بازی ‌ها وجود داره از جنس لاستیک، طناببی، پارچه‌ای و … هستن. این اسباب بازیا می‌تونن به خارش لثه‌های توله کمک کنن و وسایل و لوازم خونه مثه دمپایی رو هم از نابودی نجات بدن!  اسباب بازی‌های جویدنی رو در پایین به طور مفصل توضیح دادیم.

پرطرفدارترین انواع اسباب بازی سگ خانگی کدامند؟

خب، حالا نوبت به معرفی انواع اسباب بازی برای سگ می‌رسه. هرچند اسباب بازی سگ تنوع بی شمار و خیلی زیادی داره اما معمولا می‌شه اونا رو تو یکی از ۱۰ دسته بندی زیر قرار داد. این اسباب بازی‌ها بسیار کاربردی و مفیدن و علاوه بر سرگرم کردن سگ، به تقویت مهارت‌های ذهنی و فیزیکی سگ هم کمک می‌کنن و بهترین انواع اسباب بازی مورد علاقه سگ ها هستن.

اسباب بازی سگ

1- توپ بازی سگ؛ محبوب ترین اسباب بازی

توپ یکی از معروف‌ترین انواع اسباب بازی مورد علاقه سگ هست و همه نژادها عاشق توپ بازی و دنبال کردن توپ هستن. به همین دلیل هم تنوع زیادی از توپ برای سگ‌ها وجود داره: از توپ تنیس ساده گرفته تا توپ‌های لاستیکی و توپ‌های شب تاب و چراغدار. خیلی از توپ ها صدادار هم هستن و با فشار دادنش صداهای مختلفی ازشون در میاد.

2- دیسک فریزبی، گزینه مناسب برای بازی در فضای باز

سگ‌ها عاشق بازی کردن با دیسک و بومرنگ هستن و این وسایل جزء محبوب‌ترین انواع اسباب بازی سگ به حساب می‌آن.  این نوع اسباب بازی هم مثل توپ بازی سگ شما رو سرگرم می‌کنن، با این تفاوت که با دیسک و بومرنگ، سرعت و جهت حرکت مدام تغییر می‌کنه و بازی چالشی و هیجان‌انگیزتری برای سگ‌ها محسوب می‌شه و اونا رو حسابی سرحال میاره. این نوع سرگرمی می‌تونه بهترین بازی فکری برای سگ های باهوش و پرانرژی باشه.

سگ بوردر کالی در حال بازی با دیسک فریزبی

 

2 نمونه محصول دیسک فریزبی برای سگ:

 

3- عروسک‌های نرم و مخملی

اکثر سگ‌ها عروسک بازی رو خیلی دوست دارن و اونا رو مثل بچه‌ با خودشون حمل می‌کنن و شب‌ها بغلش می‌کنن و می‌خوابن.

ممکنه بعضی از عروسک‌ها تو شکمشون سندی یا شنی باشه و بعضی دیگه هم با فشار دادن صدا می‌دن. این عروسک‌ها ممکنه اولش سگ شما رو حسابی سرگرم کنن، اما ممکنه بعد از مدتی سگتون از روی کنجکاوی عروسک رو پاره می‌کنه و بعد تکه‌‌های عروسک همه جای خونه پخش و پلا می‌شه.

 

4- اسباب بازی سگ جغجغه‌ای و صدادار سگ چه ویژگی هایی باید داشته باشه؟

اسباب بازی صدادار سگ (squeaky) یکی دیگه از محبوب‌ترین انواع اسباب بازی سگ هستن که در شکل‌ها و اندازه‌های مختلف وجود دارن.

این اسباب بازی ها معمولا از جنس لاستیک، پلاستیک و وینیل هستن و استحکام اونا به جنس و ساختشون بستگی داره. بنابراین موقع خریدن این نوع اسباب بازی‌ها با توجه به نژاد سگ و عادت جویدنش، اونی رو انتخاب کنید که به این زودی ها خراب نشه.

 

5- اسباب بازی سگ مدل طنابی

اسباب بازی های طنابی معمولا از رشته‌های طنابِ بافته شده ساخته می‌شن و گاهی قطعات لاستیکی یا پلاستیکی هم داخلشون وجود داره.

این نوع اسباب بازی برای بازی فِچ (رفتن و آوردن)، مسابقه طناب کشی یا جویدن کاربرد دارن و حسابی سگ‌ها رو سرگرم می‌کنه. جالبه بدونید که جویدن طناب نقش مسواک زدن رو برای سگ ها بازی می‌کنه و به سلامت و تمیزی دندون‌های سگ هم کمک می‌کنه.

 

6- اسباب بازی دندونی و جویدنی

سگ‌ها عاشق جویدن هستن و اگه اسباب بازی مناسب دور و برشون نباشه ممکنه دمپایی، پایه صندلی و هرچیزی که دم دستشون باشه رو بجون! به همین دلیل تهیه اسباب بازی ‌های جویدنی علاوه بر سرگرم کردن سگ، خونه‌تون رو هم از خرابکاری محافظت می‌کنه.

 

7- اسباب بازی تاگ یا کشیدنی

تاگ (Tug Toys) به دسته‌ای از اسباب بازی‌ها گفته می‌شه که معمولا دو تا دسته یا حلقه دارن؛ یه سمتشو شما می‌گیرید و سمت دیگه رو سگتون گاز می‌گیره و بعد، مسابقه طناب کشی شروع می‌شه!

اسباب بازی تاگ با غریزه شکار سگ کاملا تناسب داره و به ایجاد رابطه خوب بین سگ و صاحبش هم کمک می‌کنه. علاوه بر این، این نوع اسباب بازی سگ یه جور تمرین ذهنی و فیزیکی برای سگ محسوب می‌شه و خیلی از مربیا تو تمریناتشون از این اسباب بازی‌ها استفاده می‌کنن.

 

8- اسباب بازی‌های شناور

بسیاری از نژادهای سگ شناگرهای ماهری هستن و اسباب بازی های شناور هم به همین منظور ساخته شدن.  این اسباب بازی‌ها اغلب از جنس فوم، لاستیک یا پلاستیک هستن و به شکل‌های مختلفی مثل توپ، حلقه و … وجود دارن که سگ‌ها به راحتی بتونن اونا رو  روی سطح آب پیدا کنن و با دندون بگیرن.

اسباب بازب دندونی سگ

 

9- اسباب بازی‌ سگ مدل تشویقی بده!

اسباب‌ بازی  تشویقی بده یا غذایی (Food Dispensing Toys) یکی از بهترین انواع اسباب بازی سگ هست که برای هر سگی باید تهیه بشه.

این نوع اسباب بازی تشویقی سگ در شکل‌ها، مدل‌ها و اندازه‌های مختلف وجود دارن و معمولا از جنس لاستیک نرم یا پلاستیک هستن. این اسباب بازی‌ها معمولا محفظه‌ای برای قرار دادن غذا و تشویقی دارن و سگ باید راه بیرون آوردن غذا رو پیدا کنه. اینطوری سگ هم حسابی سرگرم می‌‌شه و هم در آخر غذاشو می‌خوره.

 

10- انواع پازل و اسباب بازی‌های فکری سگ

درست مثل اسباب بازی های غذایی، این نوع اسباب بازی‌ها هم سگ رو از نظر ذهنی درگیر می‌کنه و یه تمرین برای هوش سگه. با این تفاوت که جای غذای بسیار کمی دارن و بیشتر بر اساس تشویقی و سیستم پاداش هستن.

در این مطلب سعی کردیم تا شما را با محبوب ترین و پرکاربرد ترین انواع اسباب بازی ها و دسته بندی های آنها بیشتر آشنا کنیم. به یاد داشته باشید که انتخاب یک یا چند نوع اسباب بازی برای سگ، وابسته به کاربرد آن اسباب بازی دارد. علاوه بر این ها قبل از انتخاب و خرید اسباب بازی باید به این موضوع توجه کنید که سگ شما چه نژادی است و میزان انرژی آن چقدر است و چه نوع اسباب بازی هایی بدرد آن میخورد.

 

مطالب مرتبط با این مطلب:

راهنمای خرید قلاده سگ

همه چیز درباره تشویقی سگ

راهنمای خرید غذای کنسروی برای سگ