تغذیه مناسب مهم‌ترین عامل در سلامت و طول عمر سگ‌هاست و ما صاحبان سگ به دنبال بهترین غذا برای سگمون هستیم. غذای خشک سگ به اعتقاد دامپزشکان بهترین و سالم‌ترین نوع غذا برای سگه و اکثر صاحبان سگ هم از این رژیم غذایی استفاده می‌کنن. به خاطر اهمیت این موضوع و تنوع بالای محصولات، امروز تصمیم گرفتیم در این مقاله در مورد راهنمای انتخاب بهترین غذای خشک سگ صحبت کنیم و بهتون بگیم که بهترین غذای سگ چه ویژگی‌هایی باید داشته باشه.

بهترین رژیم غذایی برای سگ چیه؟

شاید شما هم دوست داشته باشین غذای خونگی به سگتون بدید؛ اما این کار رو به دلایل مختلف توصیه نمی‌کنیم.

غذای خونگی که اختصاصا برای سگ پخته می‌شه معمولا از نظر مواد مغذی بالانس نیست و نیازهای تغذیه‌ای سگ رو به طور کامل تامین نمی‌کنه و در دراز مدت منجر به مشکلات سلامتی و کمبود انواع مواد معدنی و ویتامین و … در سگ میشه. برای همین توصیه می‌کنیم برای رژیم همیشگی سگتون از غذاهای تجاری استفاده کنید.

غذاهای تجاری سگ در دو دسته‌بندی کلیِ غذای خشک و غذای کنسروی وجود دارن . هردو غذا مزایا و معایب خاص خودشون رو دارن؛ اما غذای خشک سگ به خاطر مزایای بیشتری که داره توصیه میشه.

غذای خشک سگ

مزایای غذای خشک سگ

غذای خشک به خاطر رطوبت کمی که داره نگهداری راحتی داره و می‌تونید مدت‌های طولانی اونو بدون نیاز به یخچال نگهداری کنید.
غذای خشک قیمت بسیار پایینتری (از کنسرو) داره و در دراز مدت باعث کاهش هزینه‌های نگهداری از سگ میشه.
فرمولاسیون غذای خشک بسیار کامله و تمام نیازهای تغذیه‌ای سگ به پروتئین، کربوهیدرات، ویتامین‌ها و مواد معدنی رو تامین می‌کنه.
در واقع، سگی که غذای خشک می‌خوره به ندرت (مگر به توصیه دامپزشک) نیاز به مکمل‌های غذایی دیگه داره.
جویدن غذای خشک از تشکیل جرم دندان جلوگیری می‌کنه و یجورایی کار مسواک زدن رو انجام میده.
غذای خشک رو به راحتی می‌تونید در سفر و … همراه خودتون ببرید و به سگتون غذا بدید.
غذای خشک می‌تونه ساعت‌ها در ظرف غذای سگ باقی بمونه و خراب نشه (برای مواقعی که خونه نیستید).

البته غذای خشک هم معایبی داره که غذای کنسروی نداره. غذای کنسروی یا غذای تر هم مزایا و معایبی داره که میتونین تو مقاله غذای کنسروی سگ بخونین.

چه مواد غذایی باید حتما در غذای خشک سگ وجود داشته باشه؟

برای اینکه بتونید بهترین و باکیفیت‌ترین غذای خشک رو برای سگتون بخرید باید بدونید که ترکیبات غذای خشک اصلا چه چیزهاییه.

سگ‌ها برخلاف گربه‌ها، گوشتخوار اجباری نیستن و اگرچه گوشت بخش اعظمی از رژیم غذاییشون رو تشکیل می‌ده اما به منبع غذایی دیگه مثل غلات و سبزیجات و میوه‌ها هم نیاز دارن.

یه غذای خشک خوب و باکیفیت باید حاوی مواد زیر باشه:

  • پروتئین: پروتئین انواع گوشت مثل مرغ، گاو، بره، ماهی و … و همینطور پروتئین گیاهی
  • چربی: چربیهای مفید مثل اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶
  • فیبر: فیبر موجود در سبزیجات و غلات
  • مواد معدنی: مثل کلسیم، فسفر، منیزیم و آهن
  • ویتامین‌ها مثل ویتامین A، C، D و B

مقدار حجم غذای مورد نیاز سگ در روز چقدره؟

رک و راست بهتون می‌گیم که یه جوابِ دقیق و مشخص برای این سوال وجود نداره؛ چون مهمتر از حجم و وزنِ غذا، کیفیت و مواد مغذی اون محصوله که باید بهش توجه کرد.

به این ترتیب ۲۰۰ گرم از یه غذای خشک باکیفیت ممکنه برای سگ کافی باشه و مواد غذایی مورد نیاز بدنش رو به خوبی تامین کنه؛ اما ۴۰۰ گرم از یه غذای بی کیفیت و ارزان برای سگ «کافی» نباشه،  فقط شکم سگتون رو پر ‌کنه و در دراز مدت اونو دچار مشکلات تغذیه‌ای و سلامتی ‌کنه.

دسته‌بندی محصولات غذای خشک سگ

به طور کلی غذای خشک برندهای مختلف در سه دسته‌بندی مختلف عرضه می‌شن:

  • غذای خشک مخصوص توله سگ
  • غذای خشک سگ بالغ نژاد کوچک
  • غذای خشک سگ بالغ نژاد بزرگ

البته ممکنه یه برند تنوع محصول خیلی بیشتری داشته باشه؛ مثل محصولات غذای سگ رویال کنین که محصولات اختصاصی برای هر نژاد سگ و همینطور غذای سگ بیمار و غذای رژیمی-درمانی و … هم داره.

همینطور ممکنه برخی برندها دسته‌بندی جداگانه‌ای برای سگ‌های فعال و پرانرژی هم داشته باشن. اما همونطور که گفتیم موقع خرید غذای خشک برای سگتون به ۳ مورد بالا توجه کنید و مثلا برای توله سگتون حتما و حتما غذای مخصوص توله سگ بخرید.

مزایای غذای خشک سگ

موقع خرید غذای خشک به چه نکانی توجه کنیم؟

در حال حاضر تنوع بسیار بالایی از غذای خشک سگ در بازار وجود داره و شاید محسوس‌ترین تفاوت اونا قیمتشون باشه. درسته که قیمت بالای غذا لزوما به معنی کیفیت بالا نیست، اما از طرفی یه غذای خیلی ارزون هم مطئنا نمی‌تونه کیفیت خوبی داشته باشه.

بنابراین توصیه می‌کنیم هیچ وقت صرفا به خاطر قیمت پایین و ارزان، یه غذا رو انتخاب نکنید.

چون اگه خدای ناکرده اون غذا به سلامت سگتون لطمه بزنه باید چندین برابرش رو برای درمان و بازگشت سلامتیش هزینه کنید. پس برای سلامتی و طول عمر سگتون حتما از غذاهای باکیفیت و برندهای معتبر خریداری کنید.

پبشنهاد می‌کنم استاندارد غذای پت FDA رو بخونین.