خرید خاک گربه مناسب و مرغوب یکی از اولین و مهم‌ترین دغدغه‌های ما صاحبان گربه است.

خوشبختانه گربه‌ها خودشون به طور غریزی دستشویی کردن رو بلدن و تنها وظیفه ما اینه که با تهیه یه خاک خوب و مناسب هم سلامت گربه‌ رو تضمین کنیم و هم خونه رو تمیز نگه داریم.

اگه تا به حال به پت شاپ‌ها مراجعه کرده باشین با تنوع زیادی از خاک گربه مواجه می‌شین که ممکنه شما رو دچار سردرگمی و تردید کنه.

بنابراین، در این مقاله تصمیم گرفتیم ابتدا در مورد انواع خاک گربه و ویژگی‌های اونا صحبت کنیم و بعد بهترین انواع خاک گربه ایرانی و خارجی رو بهتون معرفی کرده و اون ها رو بررسی کنیم.

 

خاک گربه چیست؟

گربه‌ها در طبیعت به طور غریزی عادت دارن داخل خاک ادرار و مدفوع کنن و بعدش هم روی اون رو با خاک بپوشونن. با این حال در مورد گربه‌های خانگی نمیشه از خاک طبیعی استفاده کرد؛ چون:

  • خاک طبیعی گرد و خاک زیادی داره و برای محیط داخل خونه مناسب نیست و می‌تونه منجر به آلرژی و گریه کردن گربه شود.
  • خاک طبیعی ممکنه حاوی انگل‌ها و میکروب‌های مختلفی باشه که باعث بیماری گربه و حتی شما بشه.

به همین دلیل سال‌هاست که محصولاتی تجاری به اسم خاک مخصوص گربه تولید میشه که عملکردی مشابه و حتی بهتر از خاک طبیعی داره. خاک گربه انواع مختلفی داره که در ادامه در موردشون صحبت می‌کنیم.

 

انواع خاک گربه و تفاوت‌های اون‌ها در چیست؟

در حال حاضر انواع مختلفی از خاک گربه در سرتاسر جهان تولید می‌شه که به طور کلی در سه دسته طبقه‌بندی می‌شن:

1-خاک توده‌شونده یا کِلامپینگ (Clumping Cat Litter) چیست؟

این خاک متداول ‌ترین نوع خاکه و اکثر محصولات موجود در ایران از این نوع هست.

این نوع خاک حاوی بنتونیت سدیم و خاک رُس هست که در مواجهه با رطوبت حجیم می‌شه و با جمع شدن دور ادرار و مدفوع یک توده یا گلوله تشکیل می‌ده. این مورد یکی از بهترین ویژگی خاک گربه توده شونده است؛ چون اینطوری شما به راحتی می‌تونید اونو از بقیه خاک جدا کنید و دور بیندازید. همچنین قیمت مناسب و اقتصادی این نوع خاک باعث استقبال بیشتر صاحبان گربه از این نوع خاک شده.

خاک گربه کلامپینگ

2-خاک غیرتوده شونده (Non-Clumping Cat Litter) چه مزایایی دارد؟

این نوع خاک میتونه از منابع تجدیدپذیر و سازگار با محیط زیست مثل روزنامه ‌های بازیافتی و خاک اره تهیه شده باشه یا مانند خاک کلامپینگ از بتونیت.

با این حال چون خاصیت کلامپینگ نداره به سرعت متلاشی می‌شه و لازمه که در فواصل کوتاه کل خاک عوض بشه. بنابراین یه بسته از این خاک زودتر تموم می‌شه و از نظر اقتصادی خیلی مقرون به صرفه نیست. همین طور قیمت بالاتری هم به نسبت خاک توده شونده داره و همین موضوع باعث شده تا استقبال کمتری از این نوع خاک بشه.

خاک گربه مدل نان کلامپینگ یا غیر توده شونده

3- خاک کریستالی (Silica Gel) برای گربه بخریم یا نخریم؟

جدیدترین نوع خاک گربه محصولی به اسم سیلیکا ژل هست که در بازار به اسم خاک کریستالی شناخته می‌شه. این خاک حاوی سدیم سیلیکات متخلخله که قدرت جذب رطوبت فوق‌العاده بالایی داره و با عطر خوبی که داره بوی نامطبوع ادرار و مدفوع رو به کلی از بین می‌بره.

برخلاف خاک توده شونده، ذرات این خاک به دست و پای گربه نمی‌چسبه و در محیط خانه پخش نمی‌شه. همچنین بسته‌ های این خاک بسیار سبک هستن و حمل و نقلشون راحته.

مقدار خاک گربه چقدر باید باشد؟

مقدار خاکی که در توالت گربه می‌ریزید باید متناسب با ابعاد ظرف باشه و در حدی باشه که کاملا کف ظرف رو  حدودا ۵ سانتیمتر بپوشونه تا گربه به راحتی داخل خاک ادرار و مدفوع کنه و بعد به حدی خاک وجود داشته باشه که به راحتی روی اون رو بپوشونه.

انواع خاک گربه

بهترین انواع خاک گربه را از کجا تهیه کنیم؟

با انواع خاک گربه آشنا شدیم و گفتیم که خاک توده شونده یا کلامپینگ رایج‌ ترین و متداول ‌ترین نوع خاک در بازار ایرانه.

پت شاپ‌های حضوری و آنلاین انواع خاک گربه رو عرضه می‌کنن که قیمت و کیفیت مختلفی دارن و شما می توایند خرید خاک گربه را انجام دهید.

خرید آنلاین خاک گربه مزایای زیادی داره و به صاحبان گربه اکیدا توصیه می‌شه. با خرید آنلاین می‌تونید:

  • تمام محصولات و انواع خاک‌های موجود در بازار رو مشاهده کنید
  • ویژگی‌ها و قیمت‌هاشون رو با هم مقایسه کنید
  • و بعد بهترین خاک رو انتخاب کنید.

 

مطالبی که شاید دوست داشته باشید: