سگ گلدن رتریور اگر بهترین نژاد سگ نباشه قطعا یکی از بهترین هاست! محبوبیت شدیدی بین سگ دوست ها داره و در سال ۲۰۱۹ سومین سگ محبوب در دنیا شد.

اگه دنبال یه سگ مهربان، باهوش و زیبا می‌گردید که رابطه خیلی خوبی هم با بچه‌ها داشته باشه این نژاد بهترین انتخابه. این سگ هم به خاطر ظاهر زیباش و هم به خاطر اخلاق خوب و مهربونی که داره خیلی پرطرفداره و اصولا یه سگ خانواده به حساب می‌آد.

در این مقاله در مورد این نژاد محبوب و دوست داشتنی مفصل صحبت می‌کنیم؛ اینکه اصلا این سگ از کجا اومده، ویژگی گلدن رتریورها چیه و چطور باید ازش نگهداری کرد. اگه سگ گلدن دارید یا در آینده قصد نگهداری از این نژاد سگ رو دارید مطالعه این مطلب رو بهتون پیشنهاد می‌کنیم.

تاریخچه به وجود آمدن نژاد سگ گلدن رتریور

داستان به وجود اومدن نژاد سگ golden retriever به اواسط قرن نوزدهم و کشور اسکاتلند برمی‌گرده. در آن زمان شکار و استفاده از سگ‌های شکاری تفریح محبوبی برای طبقه ثروتمند به حساب می‌اومد. آقایی به اسم لرد توییدماوث که خودش هم اهل شکار بود سگ گلدن رتریور رو (که اصالتی روس داره) در برنامه‌های نمایشی سیرک دید و مات و مبهوت هوش و یادگیری بالای اون شد.

هوش بالا، شامه قوی و توانایی خوبی که این نژاد از سگ در شنا کردن داشت باعث شد تا لرد توییدماوث تصمیم بگیره این نژاد رو به منظور شکار تربیت کنه. به مرور و با ترکیب نژادی، رنگ طلایی این سگ هم به وجود اومد و به این ترتیب نژاد گلدن رتریور یا رتریور طلاییِ امروزی متولد شد. البته با این که اسم این نژاد رتریور طلایی یا سگ طلایی هست و همه رتریور رو به این رنگ می‌‎شناسن اما رنگ‌های دیگه مثل سگ گلدن سفید هم وجود داره و طرفداران خاص خودش رو هم داره.

تغذیه و رژیم غذایی سگ گلدن باید چجوری باشه؟

گلدن رتریورها جزء نژاد سگ‌های بزرگ دسته بندی می‌شن و تا ۱۲ سال عمر می‌کنن. تغذیه و رژیم غذایی این نژاد تا حدود زیادی به اندازه و سن اونا بستگی داره. این نژاد در سن ۱۲ ماهگی به بزرگسالی و بلوغ می‌رسن و از اون به بعد باید رژیم غذایی سگ‌های بزرگسال رو داشته باشن. این نژاد مثل سایر نژاد سگ های بزرگ به پروتئین گوشت زیادی نیاز داره؛ بنابراین اگه در فکر نگهداری از یه سگ گلدن هستید این موضوع رو در تخمین هزینه نگهداری سگ در نظر بگیرید.

  • پروتئین: بهترین رژیم غذایی باید حداقل شامل ۳۰% پروتئین باشه. این سگ‌ها بسیار بزرگ و فعال و پرجنب و جوش هستن و میزان پروتئین کمتر از این مقدار اصلا قابل قبول نیست.
  • چربی: مقدار ایده‌آل چربی در رژیم غذایی این نژاد حدود ۱۲-۱۸% هست. شاید فکر کنید که چربی برای سگ‌ها مضره، اما اینطور نیست و در واقع اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ باعث کاهش ریزش مو و سلامت و درخشان شدن ظاهر موهای سگ شما می‌شن.
  • کربوهیدرات: میزان کربوهیدرات باید متناسب با سن و فعالیت سگ مشخص بشه. به طور کلی رژیم غذایی مناسب برای سگ رتریور بالغ باید شامل حداقل ۳۰-۳۵% کربوهیدرات باشه. البته هرچقدر سگ شما فعال‌تر و پرجنب و جوش تر باشه مسلما به کربوهیدرات بیشتری هم نیاز خواهد داشت.

سگ گلدن رتریور

بیماری‌های نژادی و سلامتی سگ گلدن ریتریور

نگران نباشید! خوشبختانه این نژاد به طور کلی نژادی قوی و سالمه و خیلی از این سگ‌ها بدون هیچ گونه مشکل سلامتی سال‌ها زندگی می‌کنن.

اما مثل هر نژاد دیگه‌ای این سگ‌ها هم ممکنه گاهی دچار بیماری‌هایی بشه.از جمله رایج‌ترین انواع بیماری سگ گلدن رتریور عبارتند از:

انواع آلرژی

  • دیسپلازی مفصل لگنی
  • دیسپلازی مفصل آرنج
  • کاتاراکت یا آب مروارید
  • آتروفی پیشرونده شبکیه
  • بیماری فون ویلبراند (اختلال در انعقاد خون)

شرایط نگهداری نژاد گلدن

دیدیم که این نژاد سگ اساسا برای فعالیت‌های فضای باز به وجود آمدن. پس اگه عاشق کوهنوری، پیاده روی و طبیعت‌گردی و صد البته شنا هستید این سگ بهترین پایه و دوست برای شما خواهد بود.
سگ‌هایی اجتماعی و خانوادگی هستند و دوست دارن در کنار شما و دیگر اعضای خانواده زندگی کنن. برای این که گلدن رتریور شما همیشه خوشحال و سرحال باشه نباید ساعات طولانی تنها و در جای کم رفت و آمدی مثل حیاط نگهداری بشه.
این سگ‌ها زیاد اهل پارس کردن نیستن، اما اگه برای مدت طولانی تنهاش بذارید استرس و نگرانیشو با پارس کردن نشون می‌ده.

تربیت توله سگ گلدن رتریور

این نژاد بسیار باهوشه و از راضی کردن صاحبش لذت می‌بره. به همین دلیل این نژاد از سگ رو برای مقاصد مختلف، از کار در نیروی پلیس و امداد گرفته تا کار در مزرعه و … آموزش می‌‌دن. حتی با آموزش صحیح و اصولی می‌توان ازش به عنوان سگ دستیار برای افراد ناتوان (نابینا، ناشنوا و …) هم استفاده کرد. اما برای اینکه بهترین نتیجه رو بگیرید باید تربیتش رو از همون تولگی (بعد از ۲ ماهگی) شروع کنید.

سگ ریتریور طلایی

آیا می‌توان گلدن رتریور را در آپارتمان نگهداری کرد؟

برخلاف تصور عموم، لزوما سگ‌های کوچک مناسب آپارتمان نیستن. در واقع، بسیاری از سگ‌های کوچک بسیار پرانرژی هستن و زیاد پارس می‌کنن و مشکلات زیادی را برای صاحبان و همسایه‌ها به وجود می‌‌آورن.

گلدن رتریورها برخلاف اندازه بزرگشون بسیار آرام و سازگارن و تقریبا در تمامی محیط‌ها می‌تونن زندگی کنن. هرچند این سگ به دلیل جنب و جوش بالایش نیاز به فضای زیادی داره.

قیمت سگ گلدن رتریور چقدره؟

سگ گلدن رتریور بسته به اصالت و زیبایی اش با قیمت های مختلفی در ایران به فروش میرسه.

از اونجایی که این نژاد در ایران کم یابه جزو گرون ترین سگ هاست و قیمتش از ۶ میلیون تومن شروع میشه و میتونه تا ۱۵ و حتی ۲۰ میلیون تومن هم برسه.