سگ شیواوا یا شی هواهوا کوچکترین نژاد سگ در دنیا محسوب می‌شه و جزو سگ‌های عروسکیه.

دلیل جذابیت و محبوبیت چی‌واوا جثه کوچک، شخصیت برجسته و متنوع بودن رنگ و نوع پوشش موهاش هست.

شیواوا بخاطر هوش فراوانش توانایی رقابت در مسابقات ورزشی و فرمان‌بردن سگ‌ها رو هم داره. امروزه سگ شیواوا خیلی محبوبه و بین ۱۵۵ نژاد سگ در دنیا رتبه ۱۱ رو داره.

 

تاریخچه سگ شی هواهوا

سگ شیواوا یا چی‌واوا اصالتاً یک سگ مکزیکی هست و به شهری در مکزیک به نام شیواوا تعلق داره. این سگ تاریخچه‌ای بسیار طولانی داره که به قرن ۳۰۰ قبل از میلاد می‌رسه.

بر اساس سنگ نگاره‌ها، این سگ متعلق به دوره تولتک‌ها در مناطق آمریکای مرکزی و جنوبیه. عکس‌هایی از اون روی دیواره غارها وجود داره. این عکس‌ها شبیه سگ شی هواهوا هستن اما در اون زمان این سگ رو با اسم تچی چی می‌شناختن.

بعد از اینکه آزتک‌ها، تولتک‌ها رو از بین بردند سگ تچی چی جایگاه مخصوصی در تمدن آزتک پیدا کرد. جالبه بدونید که سگ تچی چی در معابد نگهداری می‌شده.

آزتک‌ها معتقد بودند که سگ تچی چی دارای ویژگی‌های خاصی از جمله توانایی دیدن آینده هست. به اعتقاد اون‌ها این سگ باعث درمان و شفای بیمارها می‌شده و روح‌ها رو به سلامت به دنیای زیر زمین راهنمایی می‌کرده. به همین دلیل، یک تچی چی قرمز رو کنار مرده‌هاشون می‌گذاشتن یا می‌سوزوندن.

علاوه بر این، از تچی چی به عنوان غذا استفاده می‌شده و حتی پوستش هم مورداستفاده قرار می‌گرفته. متأسفانه بعد از نابودی آزتک‌ها به دست اسپانیایی‌ها سرنوشت سگ‌های تچی چی نامعلوم شد.

تئوری دیگه‌ای که درمورد تاریخچه سگ چی واوا وجود داره اینه که تاجرهای اسپانیایی سگ‌های کوچک بدون مو رو از چین به مکزیک بردند و اون‌ها رو با سگ‌های بومی کوچک پرورش دادند.

تربیت سگ شیواوا

رنگ‌های سگ چی واوا

  • مشکی
  • طلایی
  • سفید
  • شکلاتی
  • آبی
  • خاکستری
  • نقره‌ای

انواع سگ شیواوا

به طور کلی دو نوع شیواوا وجود داره: شیواوای موکوتاه و موبلند.

با اینکه شیواواهای مو کوتاه محبوبیت بیشتری دارن ولی نوع موبلند شی هواهوا برای کسانی که سگ پشمالوتر میپسندن، جذاب تره.

شیواوا موکوتاه خیلی به مراقبت احتیاج نداره و زمان زیادی برای مرتب کردن و تمیز کردن موهاش لازم نیست اما شی هواهوا مو بلند به زمان بیشتری برای مرتب نگه داشتن موها احتیاج داره.

تفاوت شیواوا مو بلند و موکوتاه

موهای روی سر و گوش شیواوا موکوتاه نازک‌ترن و دمش خزداره.
پوشش مو در زیر شکم و گلوکم پشته و در قسمت گردن و دم موهای بلندتری داره.
شیواوا مو بلند پوشش موی نرم و صافی داره اما ممکنه که موهاش موج دار هم باشن.
پوشش بدنش مثل شی هواهوا موکوتاهه اما موی روی گوش‌ها بلندتره و دمی با موهای بلند و حالت باد بزنی داره.
شیواوا موبلند روی پاهای عقب و شکمش هم پوشش موی بلندتری داره.

نگهداری از سگ شی هواهوا

سگ شی هواهوا سگ باهوشیه و سریع یاد می‌گیره و حتماً باید تربیتش کنید. آموزش نقش آلفا یا رهبر برای سگ شیواوا خیلی مهمه تا فرمان پذیر بشه.

یکی از مشکلات اساسی سگ‌های کوچک اینه که ممکنه دچار سندروم سگ‌های کوچک بشن.

سندروم سگ کوچک شامل ویژگی‌هایی هست که مختص سگ‌های بزرگه ولی سگ‌های کوچک گاهی تصور می‌کنن که اون ویژگی‌ها رو دارن. بنابراین دوست دارن از ارتفاع‌های بلند بپرن، به بقیه دستور بدن، واق بزنن، دندون‌هاشونو نشون بدن یا رفتارهای تهاجمی داشته باشن!!

سگ شیواوا هم ممکنه دچار این سندروم بشه. دیدن یه صحنه ای مانند اینکه یه شی واوا ی فسقلی به یه دوبرمن با ابهت پارس میکنه و براش شاخ و شونه میکشه میتونه خیلی خنده دار باشه! ولی به عنوان صاحب یه شی واوا باید حواستون به این قضیه باشه تا مشکلی برای سگ ایجاد نشه.

مهم ترین نکته در نگهداری از این سگ کوچولو و بامزه

برای نگهداری نژاد سگ شیواوا اولین موردی که باید بدونین اینه که به‌جا و به‌موقع بصورت صحیح بهش آموزش بدین.

این آموزش‌ها با تنها گذاشتن سگ در خونه شروع میشن و با آموزش‌هایی مثل یاد گرفتن جای دستشویی، آموزش قوانین خونه به سگ، تعیین یه برنامه مشخص، یاد دادن فرمان های مقدماتی و تکمیلی و…. ادامه پیدا میکنن.

غذای سگ شیواوا

این نژاد سگ باید حدود یک چهارم تا نصف پیمانه در روز غذای خشک سگ با کیفیت بالا بخوره. البته مقدار غذا به این بستگی داره که سگتون چه وزن یا سایزی داره و متابولیسم و فعالیت بدنیش چقدره و اینکه از چه نوع غذا خشکی استفاده میکنید.

بیماری‌های سگ شی هواهوا

بیماری‌هایی که سگ شی هواهوا مستعد ابتلا به اون‌هاست ممکنه به صورت ژنتیکی و ازطریق DNA به اون منتقل بشه یا در اثر وجود شرایط خاصی بوجود بیاد.

مهم‌ترین مشکلات سلامتی که ممکنه برای سگ شیواوا پیش بیاد عبارتند از:

نکات مهم هنگام خرید سگ شیواوا

مشکلات گوش

دو تا مشکل ممکنه برای گوش‌های سگ شی هواهوا بوجود بیاد:

  • یکی اینکه داخل گوشش موم جمع می‌شه

  • دومی اینکه پوست گوشش سریع خشک می‌شه.

موم داخل گوش رو مرتب چک کنید و تمیز کنید. اگر گوش سگ شی هواهوا بوی بد بده یا موم داشته باشه باید داخلش رو با یک پاک کننده گوش مخصوص سگ ها تمیز کنید.

هیپوگلیسمی یا افت قند خون

یکی از مشکلات رایج سگ شی هواهوا هیپوگلیسمی یا افت قند خونه.

هیپوگلیسمی در مراحل اولیه قابل درمانه ولی اگر درمان نشه می‌تونه کشنده باشه. این مشکل زمانی اتفاق می‌افته که شیواوا غذا نمی‌خوره، استرس می‌گیره یا چربی کافی در بدنش نداره، در نتیجه متابویسم بدن کند می‌شه و میتونه منجر به به تشنج کردن سگ بشه. اگر این علائم رو در سگ شی واوا دیدید سریع اون رو پیش دامپزشک ببرین.