چرا اسکرچر گربه لازمه و چی کار باید بکنیم که گربه‌ها دست از کندن و ناخن کشیدن به وسایل خونه بردارن؟

خب باید بگم گربه ها موجوداتی شکارچی هستن و ناخن کشیدن یا اسکرچ کردن (Scratching) برای اون ها شیوه‌ای غریزی برای تیز کردن ناخن‌ها، تعیین قلمرو و آماده شدن برای شکار است.

گربه‌های خانگی اگرچه دیگه اهل شکار نیستن وغذاشون رو به صورت حاضر و  آماده می‌خورن، اما هنوز این عادت غریزی رو دارن و اگه اسکرچر خوب براشون تهیه نکنیم ممکنه رو وسایل خونه مثل مبل، فرش و … ناخن بکشن و باعث خراب شدن اونا بشن.

 

در این مطلب می‌خوایم در مورد اسکرچر گربه صحبت کنیم. بگیم که:

اصلا اسکرچر چیه و چرا اسکرچ کردن برای گربه‌ها لازمه؟
بهترین و مناسب‌ترین اسکرچر برای گربه ما کدومه؟
 بهترین اسکرچر رو از کجا می‌تونیم خریداری کنیم؟

 

چرا گربه‌ها اسکرچ می‌کنند؟

این سوال خیلی از صاحبان گربه است که اصلا چرا گربه‌ها چنین عادتی دارن و چرا این کارو می‌کنن. در طبیعت گربه‌ها معمولا روی تنه درخت ها اسکرچ می‌کنن و با ناخن کشیدن روی پوسته درخت، محدوده قلمرو خودشون رو تعیین می‌کنن و به بقیه گربه‌ها نشون می‌دن که این جا قلمرو منه!

علاوه بر این، اسکرچ کردن روشی طبیعی برای تیز کردن ناخن‌ها و آماده شدن برای شکاره. موقع ناخن کشیدن، پوسته‌های قدیمی ناخن جدا می‌شن و یه جورایی مثل مانیکور و سوهان کشیدن عمل می‌کنه و باعث تیز شدن ناخن ها میشه.

گربه‌ها معمولا دوست دارن یک جای ثابت اسکرچ کنن و اگه این جای ثابت، از قضا مبل عزیز شما باشه فاتحه مبلتون خونده شده!

اسکرچر گربه چیست

کشیدن ناخن‌های گربه! راه حل یا پاک کردن مساله؟

متاسفانه بعضی از صاحبان گربه که احتمالا مبلمان خونه رو بیشتر از گربه دوست دارن راه حل این مساله رو کشیدن ناخن‌های گربه می‌دونن!

عمل کشیدن ناخن گربه که بهش declawing می‌گن عملی دردآور و غیرقابل برگشته که تو بسیاری از کشورها هم غیرقانونی اعلام شده! هرچی باشه ناخن‌های گربه علاوه بر شکار، در راه رفتن، پریدن و حفظ تعادل گربه هم بهشون کمک می‌کنن و نباید از بین برن. به همین دلیل به هیچ وجه این کار رو توصیه نمی‌کنیم!

چون اسکرچ کردن یه کار غریزیه مطمئنا با تنبیه و دعوا کردن گربه هم نمی‌تونید اونو از این کار منصرف کنید! پس راه حل چیه؟ خرید یک اسکرچر خوب و مناسب برای گربه!

اینطوری هم گربه‌تون می‌تونه با خیال راحت اسکرچ کنه و هم وسایل خونه از آسیب و نابودی محافظت می‌شه.

اسکرچر گربه چیست و چه ویژگی‌هایی باید داشته باشه؟

اسکرچر گربه چیست وسیله‌ای بسیار مفیده که امکان ناخن کشیدن گربه رو فراهم می‌کنه. اسکرچر گربه در شکل‌ها و اندازه‌های مختلف وجود داره و وجه مشترک همشون سطح زبر و مناسب برای ناخن کشیدن گربه است.

در حال حاضر تنوع خیلی زیادی از اسکرچر تو بازار وجود داره. پس چجوری بفهمیم که کدوم اسکرچر مناسب گربه ماست و ویژگی‌های لازم برای اسکرچ کردن رو داره؟

یه اسکرچر خوب به طور کلی باید ویژگی های زیر رو داشته باشه:

  • ارتفاع مناسب: گفتیم که در طبیعت، گربه‌ها معمولا روی تنه درخت‌ها اسکرچ می‌کنن. برای این کار گربه‌ها روی دو تا پای عقبشون می‌ایستن و با دو پای جلویی روی بالاترین قسمت تنه درخت ناخن می‌کشن. این حالت علاوه بر اسکرچ کردن، باعث کش و قوس دادن بدن هم می‌شه و بهترین وضعیت برای تقویت و کشش عضلات پشت و ماهیچه‌هاست و برای سلامت و انعطاف پذیری گربه هم خیلی مفیده (می‌دونید که گربه‌ها همشون استاد یوگا هستن!)

بنابراین اسکرچرهایی که به شکل یک استوانه هستن و ارتفاع بالاتری از قد گربه دارن جزء بهترین اسکرچر‌ها برای گربه محسوب می‌شن و گربه‌ها بلافاصله عاشقشون می‌شن. هرچند گربه‌ها گاهی هم دوست دارن روی اسکرچرهای افقی هم ناخن بکشن و اسکرچ کنن.

  • استحکام: گربه‌ها با تمام قدرت اسکرچ می‌کنن! به همین دلیل استحکام و محکم بودن اسکرچر موضوع خیلی موضوع مهمیه. اگه اسکرچر استحکام لازم رو نداشته باشه به مرور خراب می‌شه و دیگه قابل استفاده نخواهد بود. اگه اسکرچر لق شده باشه گربه دیگه ازش استفاده نمی‌کنه و دوباره به سراغ مبل غریزتون می‌ره.
  • جنس اسکرچر: گربه‌ها روی تنه درخت اسکرچر می‌کنن و پوسته درخت در عین حال که محکمه، اما انقدری نرم هست که با ناخن کشیدن گربه پوسته پوسته بشه. بنابراین این موضوع در هنگام خرید اسکرچر هم باید در نظر گرفته بشه. بهترین اسکرچرهایی که تو بازار وجود داره از طناب کنفی ساخته شده که که محکم دور تا دور یک ستون پیچیده شدن.

اسکرچ گربه

انواع اسکرچر گربه و معرفی اون ها

خب درباره اهمیت اسکرچ کردن و ناخن کشیدن گربه ها گفتیم و درباره راه حلش صحبت کردیم، اسکرچر گربه!

بعد هم گفتیم یه اسکرچر خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشه.

در این بخش میخوایم انواع اسکرچر گربه رو باهم مرور کنیم، به ویژگی هاشون بپردازیم و لینک خریدشون رو در اختیارتون قرار بدیم.

اسکرچر عمودی

یکی از رایج‌ترین و محبوب‌ترین انواع اسکرچر گربه، اسکرچرهای عمودی هستن که به شکل استوانه یا تخته مسطح وجود دارن. گفتیم که گربه‌ها معمولا در طبیعت روی تنه درخت‌ها اسکرچ می‌کنن و به همین دلیل هم اسکرچرهای عمودی کاملا با غرایز و طبیعت گربه همسو هستن.

اسکرچر افقی

گربه‌ها گاهی هم دوست دارن روی سطوح تخت، افقی یا کمی شیبدار هم اسکرچ کنن و اگه اسکرچر مناسب در دسترسشون نباشه این کار رو روی فرش و موکت انجام می‌دن! بنابراین  لازمه علاوه بر اسکرچرهای عمودی، اسکرچر افقی هم براش تهیه کنید.

درخت گربه، رویای گربه ها!

داشتن یه درخت گربه، آرزوی هر گربه ایه!

اگه به دنبال یه چیز کامل هستین که همه انواع اسکرچر بالا رو یکجا داشته باشه پیشنهاد می‌کنیم درخت گربه بخرید.

 این نوع اسکرچر در انواع و مدل‌های خیلی متنوعی وجود دارن و در ساختارشون، اسکرچرهای عمودی و افقی، جای خواب، لانه گربه، انواع اسباب بازی های آویز و … هم وجود داره.

 

مطالبی که شاید دوست داشته باشید: