بیماری های گربه ممکنه ما رو خیلی نگران و ذهنمون رو مشغول کنن. دونستن علائم بیماری های گربه ها، راه‌های پیشگیری و درمانشون کمک می‌کنه که مراقبت بهتری از دوستای کوچولومون بکنیم. بیمار‌هایی که گربه‌ها ممکنه بهش مبتلا بشن خیلی زیادن، ما توی این مقاله به چنتا از رایج‌ترین‌هاشون اشاره می‌کنیم.

۱. بیماری دستگاه ادراری تحتانی در گربه‌سانان (Lower Urinary Tract Disease)

به مجموع شرایطی که ادرار گربه رو تحت تاثیر قرار می‌ده و باعث می‌شه گربمون نتونه به صورت عادی ادرار کنه بیماری دستگاه ادراری تحتانی Disease)  (Lower Urinary Tract) می‌گن. گربه‌هایی که این بیماری رو دارن معمولا خیلی خودشون رو لیس می‌زنن و ترجیح میدن بیرون از خاکشون جایی که سطحی سرد و صیقلی داره مثل توالت یا وان کارشون رو انجام بدن.

این بیماری در هر سنی ممکنه اتفاق بیوفته ولی گربه‌های میان‌سالی که کمی چاقن و فعالیت بدنی کمی دارن بیشتر در معرضش هستن.

۲- بیماری کلیوی مزمن

یکی دیگر از شایع‌ترین بیماری های گربه مشکلات کلیوی است. همونطور که می‌دونین کار کلیه در بدن اینه که مواد سمی رو از خون جدا کنه تا از طریق ادرار از بدن خارج بشن. وقتی که کلیه دچار مشکل بشه، این مواد سمی به خون ریخته می‌شن و می‌تونن باعث مشکلات جدی و حتی مرگ گربه‌ قشنگمون بشن.

بیماری کلیوی مزمن علائم جدی از خودش نشون نمی‌ده تا وقتی که کلیه بیشتر از نصف کارکرد خودش رو از دست می‌ده. به همین خاطر چک‌آپ‌های دوره‌ای گربه‌تون رو باید جدی بگیرین.

بیماری گربه

۳- کلسی ویروس

این بیماری دستگاه تنفسی گربه‌ها رو تحت تاثیر قرار می‌ده و معمولا گربه‎هایی که واکسینه نشدن و توی گروه‌های بزرگ (مثل پناه‌گاه‌های حیوانات)، زندگی می‌کنن دچارش می‌شن. به این بیماری ویروسی آنفولانزای گربه هم گفته می‌شود که می‌تواند منجر به گریه کردن گربه و اشک ریختن او نیز شود.

۴- HCM یا کاردیومیوپاتی هیپروتروفیک گربه

یکی از خطرناک‌ترین بیماری های گربه ها، کاردیومیوپاتی هیپروتروفیک هست. این بیماری نوعی بیماری قلبی گربه محسوب می‌شه و باعث مرگ ناگهانی گربه یا فلج شدنش می‌شه و در حدی خطرناکه که به اسم «مرگ خاموش» هم شناخته می‌شه.

در اصل قلب که به درستی کارش رو انجام نمی‌ده، احتمال لخته شدن خون بالا می‌ره. این لخته خون سرگردون می‌تونه خود عروق قلب رو نشونه بگیره و باعث سکته قلبی شده و یا توی یکی از رگ‌های اصلی بدن گیر کنه و باعث فلج شدن گربه بشه.

این بیماری قلبی بخصوص بین گربه‌های پرشین کت از رایج‌ترین بیماری ‎ها محسوب می‌شه چون یه بیماری ژنتیکی در این گربه پرشین هست. پس در صورتی که گربه‌ی پرشین دارین به این بخش مقاله توجه ویژه کنین.

پنلوکوپنی

این بیماری یه بیماری ویروسیِ به شدت واگیردار و کشنده هست. ویروس‌های این بیماری به گلبول‌های سفید، سلول‌های روده، مغز استخوان و پوست گربه حمله ‌می‌کنن و بدن رو در برابر سایر بیماری‌های عفونی و باکتریایی آسیب‌پذیر می‌کنن. خبر خوب اینه که گربه‌هایی که یکبار این بیماری رو می‌گیرن و ازش جون سالم به در می‌برن، در برابرش مقاوم می‌شن.

شایع ترین بیماری گربه

۵- بیماری  FIP گربه یا پریتونیت واگیردار گربه‌سانان

بیماری اف آی پی گربه، یه بیماری کشنده‌ی ویروسی محسوب می‌شه. اکثر گربه‌ها این ویروس رو توی بدنشون دارن ولی زمانی به مشکل می‌خورن که ویروس جهش یافته می‌شه و عامل یکی از خطرناک‌ترین بیماری های گربه می‌شه. گربه‌هایی که توی گروه‌های بزرگ (مثل پناه‌گاه‌ها) زندگی می‌کنن بیشتر در معرض این بیماری هستن .

پریتونیت دو نوع خشک و تر داره. نوع ترش باعث آب آوردن اعضای داخلی بدن می‎شه و کشندگیش بالاتر از نوع خشکش هست. توی نوع خشکش ضایعات ملتهبی تمام بدن گربه مثل چشم‌ها، کبد، کلیه و … رو می‌گیره. نوع ترش می‌تونه تا چند ماه طول بکشه ولی در نهایت باعث مرگ گربه می‌شه.

 

مطلب پیشنهادی: