در این مطلب تصمیم گرفتیم در مورد انتخاب و خرید قلاده سگ صحبت کنیم و به سوالات شما پاسخ بدیم. اول روش تعیین سایز قلاده سگ رو بهتون یاد می‌دیم. بعد در مورد انواع قلاده و بند قلاده و مزایا و معایب هرکدوم توضیح می‌دیم.

اگه تا به حال برای خرید قلاده به پت شاپ حضوری یا آنلاین مراجعه کرده باشید حتما با تنوع بسیار بالای محصولات روبرو شدید. امروزه قلاده سگ در صدها رنگ و جنس و طرح و اندازه وجود داره و واقعا آدم رو برای انتخاب بهترین محصول سردرگم و گیج می‌کنه. ولی تفاوت این قلاده ها با هم چیه و کدوم نوع قلاده برای سگ من مناسب تره؟

چرا استفاده از قلاده و بند قلاده برای سگ لازمه؟

شاید استفاده از قلاده در حیواناتی مثل گربه بیشتر جنبه ظاهری و زیبایی داشته باشه؛ اما در مورد سگ اصلا اینطور نیست!

یکی از مهم‌ترین کاربردهای قلاده در زمینه آموزش و تربیت سگ است. در واقع، خیلی از قلاده‌ها اساسا برای آموزش طراحی شدن و ابزار آموزشی حساب میشن. از زمانی که یه توله سگ بامزه وارد خونه‌تون می‎‌شه با کمک قلاده می‌تونید آموزش‌های اولیه و لازم رو بهش یاد بدید و تربیتش کنید.
اهمیت دیگه قلاده برای حفظ امنیت خود سگه. سگ‌ها موجوداتی بازیگوش و کنجکاون و قرارگرفتن در فضای بیرون از خونه اونا رو هیجانزده می‌کنه. با استفاده از قلاده و بندقلاده می‌تونید به راحتی فعالیتش رو کنترل کنید و از فرار کردن و مشکلاتی ازاین دست پیشگیری کنید.
از طرفی با نصب پلاک به قلاده که روش اسم سگ، آدرس و شماره تلفن خودتون رو نوشتید میتونید در صورت گم شدن سگ امیدوار باشید که یابنده با شما تماس بگیره و سگ عزیزتون رو به خونه و پیش شما برگردونه.

اندازه گیر قلاده سگ

چطور سایز قلاده سگم رو اندازه‌گیری کنم؟

قبل از اینکه بخواید قلاده بخرید اول باید سایز مناسب سگتون رو به دست بیارید. برای اینکار از یه متر خیاطی  استفاده کنید و دور گردن سگتون (دقیقا جایی که قلاده قرار می‌گیره) رو اندازه بگیرید. البته طوری اندازه بگیرید که به اندازه دو انگشت بین متر و گردنش فاصله باشه.

 

سایز قلاده اندازه دور قلاده cm نژادهایی مثل
XS ۳۰-۱۵ بیچون، شیوهواهوا، پودل عروسکی
S ۳۸-۲۲ بیگل، داشهوند، پودل، اشنایزر
M ۴۵-۳۰ کورگی، کوکر اسپانیل، دالماتیان، پوگ
L ۵۳-۳۸ باست، باکسر، بولداگ، دوبرمن، رتریور، ژرمن شپرد، لابرادور
XL ۶۰-۴۵ ژرمن شپرد، گلدن رتریور، لابرادور، روتوایلر، باکسر، آکیتا
XXL ۷۰-۵۳ گریت دین، نیوفاندلند، سنت برنارد
 

 

انواع قلاده سگ

قلاده سگ به طور کلی به دو دسته قلاده کتفی و گردنی تقسیم می‌شن.

1-قلاده کتفی

قلاده کتفی (harness) که به نام قلاده کمری یا بدنی یا قلاده لباسی سگ هم شناخته می‌شه شبیه به جلیقه یا لباسه و دور بدن سگها بسته میشه. سگ‌ها با این نوع قلاده احساس راحتی و آزادی بیشتری می‌کنن، اما دقیقا به همین دلیل آموزش و تربیت سگ با قلاده کتفی سختتره.

2-قلاده گردنی

قلاده گردنی (Collar) متداول‌ترین و شاید بهترین قلاده برای اکثر نژادهای سگه. این قلاده یک نوار باریک از جنس چرم، فلز، پلاستیک، پارچه و … است که دور گردن سگ بسته میشه و با یک بند قلاده می‎شه سگ رو کنترل کرد.

قلاده آموزشی یا خفتی

قلاده آموزشی یا قلاده تعلیمی سگ همونطور که از اسمش مشخصه برای آموزش و تربیت سگ به کار می‌ره. خیلی از مربیان سگ برای آموزش سگ‌های لجباز که مدام قلاده رو می‌کشن از این قلاده دستوری استفاده می‌کنن، قلاده با کشیدن تنگ‌تر می‌شه و حس بد خفگی به سگ دست می‌ده و اینطوری می‌فهمه که هربار قلاده رو بکشه با این تاییدیه منفی روبرو می‎شه و دست از این کار برمی‌داره.

قلاده ضد پارس سگ

این نوع قلاده برای رفع عادت پارس کردن سگ‌ها استفاده می‌شه و در واقع نوعی قلاده تربیتی حساب میشه. این قلاده که با اسامی مختلفی مثل قلاده الکترونیکی، قلاده سگ برقی و حتی قلاده ضد واق واق شناخته میشه قطعه‌ای داره که به ارتعاش حساسه.

قلاده زنجیری

این نوع قلاده کاملا از حلقه‌های فلزی تشکیل شده و برخی مربیان سگ ازش به عنوان قلاده آموزشی برای سگ‌های بزرگ مثل ژرمن، هاسکی، سگ پیت بول (pitbull)، روتوایلر و …استفاده می‌کنن. البته استفاده از این قلاده خطرات زیادی داره و نباید هیچ وقت برای سگی که آموزش ندیده استفاده بشه!

قلاده چرمی سگ

قلاده چرمی

قلاده چرمی ظاهر بسیار شیک و دوام نسبتا بالایی داره و یکی از محبوب‌ترین انواع قلاده برای سگ محسوب می‌شه.

موقع خرید این نوع قلاده دقت کنید که حتما از جنس چرم طبیعی و خالص باشه، چون چرم مصنوعی یا چرم ترکیبی دوام چندان بالایی نداره و به سرعت خراب میشه.

قلاده شبرنگ سگ

قلاده‌هایی که به اسم شبرنگ معروفند انواع مختلفی از قلاده‌های گردنی یا کتفی در جنس‌های مختلفند که روی آنها نوارهایی وجود  داره که نور رو منعکس می‌کنن.  البته برخی مدل‌‎های جدید هم وجود داره که از لامپ‌های LED داخل قلاده استفاده شده و سگ در شب به معنای واقعی کلمه می‌درخشه!

قلاده‌های‌ نایلونی

قلاده‌های نایلونی رایج‌ترین انواع قلاده سگ خانگی هستن و اکثر قلاده‌های موجود در فروشگاه‌ها از همین جنس هستن. این نوع قلاده‌ها در تنوعی بالای رنگ، طرح، اندازه و کیفیت و در دو نوع گردنی و کتفی وجود دارن و هرنوع سلیقه‌ای رو راضی می‌کنن. این قلاده‌ها برای استفاده در داخل خونه یا پیاده‌روی مناسبن و به راحتی میشه پلاک یا تگ هویتی سگ رو بهشون وصل کرد.

قلاده‌ تزئینی

علاوه بر قلاده‌هایی که در بالا گفتیم، یه سری هم هستن که بیشتر جنبه تزیینی دارن تا کاربردی. این قلاده‌ها صرفا ظاهر خوشگل و زیبایی دارن و اغلب هم به عنوان قلاده سگ ‌های کوچک و مینیاتوری مثل تریر، پودل عروسکی، پامرانین و … استفاده میشه.

انتخاب قلاده برای توله سگ

خرید قلاده برای توله‌سگ کمی متفاوته. توله‌ها به سرعت در حال رشد هستن و لازمه موارد زیادی رو در نظر بگیرید. موقع خرید قلاده توله سگ به نکات زیر توجه کنید:

  • قلاده‌ای بخرید که فضای کافی برای رشد توله داشته باشه و سایزشون قابل تغییر باشه. توله‌ها به ویژه در چند ماه اول زندگی با سرعتی باورنکردنی بزرگ می‌کنن و چند سایز عوض می‌کنن.
  • با این حال، از خرید قلاده خیلی بزرگ و گشاد هم خودداری کنید. درسته که باید تغییر سایزش در آینده رو مدنظر داشته باشید، اما قلاده خیلی گشاد هم مشکلات زیادی رو به دنبال داره. توله می‌تونه به راحتی قلاده رو از گردنش دربیاره و اونو بجوه. همچنین آموزش و تربیت توله با یه قلاده شل و ول عملا غیرممکن خواهد بود!
  • توله‌تون رو مرتب اندازه‌گیری کنید. هر توله مسیر رشد خودش رو داره و نمیشه تغییر سایزش رو دقیقا پیش بینی کرد. به همین دلیل حداقل هر ۲ هفته یکبار دور گردنش رو اندازه بگیرید و اگه قلاده قدیمی‌ش زیادی تنگ شده بود حتما یه قلاده بزرگتر براش بخرید.

 

مطالب مرتبط با این مطلب: